مطاعم ومقاهي أنطى لولو

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    كثير بـ نحتاج من فترة للثانية حاجة حلوة مسكرة، كده بالتعريف البسيط واللي مؤخرًا بقيت في صورة كب كيك ووافلز أو Chocolate Fountain وإن كنا بـ نلجأ لأبسط حاجة علشان نضيع الإحساس ده بأننا نأكل مجرد قطعة شوكولاتة، واللي رجع لنا الإحساس بالبساطة والجمال هو أنطي لولو – Auntie Loulou اللي كنا كتبنا عنه مقال نقدي قبل كده أول ما فتح في شارع 9 في 2011.
    [​IMG]
    المكان صغير جدًا مجرد 3 ترابيزات والمطبخ مفتوح جنبك بـ يفصلك عنه مجرد بار التقديم وثلاجة الآيس كريم، والمنيو مجرد ورق أصفر A4 مقسوم نصفين، لكن الطعم حكاية. أول ما مسكنا المنيو ولاقينا تنوع كبير، فـ سألنا لو فيه حاجة مش موجودة لأن في الأغلب ده اللي بـ يحصل في أغلب الأماكن اللي بـ نروحها مؤخرًا، لكن الحمد لله كله موجود، المنيو فيه كل ما يمكن أن تتخيلوه ولا تتخيلوه: كريب مالح وحلو ووافلز وبان كيك وتشيز كيك وبروانيز وكمان عصائر فريش أو قهوة.

    قررنا أننا نجرب من كل حاجة حاجة، فـ طلبنا كريب حادق بالموتزاريلا والسلامي بـ 25 جنيه، وبان كيك بـ 25 جنيه وبـ تقدم معاها ثلاثة صوصات عسل ومابل وشوكولاتة، ومولتن كيك بـ 23 جنيه، وعصير ليمون بالنعناع بـ 18 جنيه، وعصير برتقال بـ 13 جنيه.

    والطلبات كلها خلصت في ظرف نصف ساعة، نبدأ بكريب الموتزاريلا والسلامي كان طعمه حلو بس نعتقد أنه ممكن يكون نقطة الضعف الوحيدة للمكان لأنه متخصص في الحلو، الكريب كان قوامه مضبوط لكن جواه موتزاريلا وسلامي بس، فـ تحس أن الطعم ناقصه حاجة، يمكن لو كانوا حطوا حبة صوص طماطم أو باربكيو أو جزر حتى الطعم كان بقى أحلى.

    أما البان كيك فأقل ما يقال عنه أنه تحفة، التوازن ما بين المكونات والطعم البيتي اللي بـ يتميز به أنطي لولو، كمان كان معاه على جنب مابل وصوص وعسل وشوكولاتة نوتيلا، فـ كان طعمه حكاية، ننصح به محبي الفطار الخفيف.

    أما بقى القنبلة السكرية اللي أكلناها كانت المولتن كيك، لأنه حط جواها شوكولاتة نوتيلا وبعدين من فوقها صوص شوكولاتة، وطبعًا مع أول شوكة بـ يبقى فيه انهيار للشوكولاتة السايحة، ومن فوق بـ يحط بولة آيس كريم فانيليا موفنبيك واللي جننتنا بحلاوتها.

    عصير الليمون بالنعناع كان حلو قوي برضه ومتوازن، لكن على عكسه عصير البرتقال ما كانش فريش وطعمه كان متخزن بقى له كثير برغم أننا في موسم البرتقال.