1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي كافيه دو جاردان - Cafe Du Jardin

دليل المسافر العربي قبل السفر

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    فى داندى مول وأنت بـ تتمشى وبـ تدور على لبس أو إكسسوارات تشتريها، أول ما بطنك تزقزق مافيش أمامك غير منطقة المطاعم اللى بره اللى بـ تطل على الجراج الخارجي أو الفوود كورت اللى فى الدور الثاني فى آخر المول، يا إما فيه كام مطعم فى نفس الدور منفصلين ومنهم اللى فتح جديد زي "كافيه دو جاردان – Café Du Jardin".
    [​IMG]
    المكان بديكوراته هادئة وتشدك أنك تروح تكتشف إيه المكان ده، الديكور عاكل كأنك قاعد فى جنينة بالفعل بزرع صناعى فى الأرضية وكراسي وترابيزات بيضاء كأنك قاعد فى حتة Outdoor، المكان اسمه "كافيه" لكنه بـ يقدم أطباق رئيسية وبالتالى هو مش كافيه بس، ممكن تعرف أصناف المنيو من صفحتهم على الفيسبوك، من الأصناف –القليلة- اللى شوفناها نقدر نقول أن المكان مالوش تخصص معين، أنواع الأطباق مختلفة ومش تبع مطبخ محدد.

    كانت نفسنا هفانا على شوربة وأحبطنا لما ما لقيناهاش فى المنيو، لكن لما سألنا الجرسون قال لنا فيه نوعين موجودين، هما شوربة كريمة بالمشروم (22 جنيه) وكريمة بالسي فوود، اختارنا أول واحدة، ومن الأطباق الرئيسية أخذنا دجاج صيني (60 جنيه) وده قطع دجاج مقطعة صغير مع الفلفل الألوان ومكرونة أنجيل هير والجنزبيل والصويا صوص، مع تشيكن سيزر سلاد (40 جنيه).

    تحضير الأكل ما أخذش وقت طويل، جاءت لنا أول حاجة الشوربة والسلاطة، قوام الشوربة كان كويس وسخونتها معقولة، تعليقنا الوحيد بس أن قطع المشروم كميته كبيرة عن الكريمة، السلاطة كانت كميتها معقولة والخس كويس والفراخ مستوية مع قطع العيش المقرمش وشريحتين طماطم، لكن الـ Dressing بتاع السلاطة كان مملح أوى وكمان باين فيه طعم فلفل، فى رأينا سلاطة السيزر لو الصوص بتاعها مش مضبوط كلها بـ تفشل، وده اللى حصل بالفعل.

    بعد كده جاء لنا الفراخ الصينية، طعمها وتتبيلتها وكمية الصوص مضبوطين، كان حاجة غريبة بس أن الطبق مالوش طلب جانبي حتى واحد، وبالتالى كميته ما تشبعش واحد أكيل، بس طعمه كان حلو، عامة تعليقنا على الأكل ببساطة أننا ممكن نعمل زيه فى البيت، وأفضل كمان.

    طلبنا بعد الأكل من المشروبات عصير برتقال فريش (16 جنيه) وعصير ليمون بالنعناع (16 جنيه) ومن الحلويات كريب بالموز (32 جنيه)، العصاير كانت رائعة جدًا، السكر مضبوط، فريش، مافيهاش أى تعليق وحش، وكريب الموز كان عليه صوص كراميل مع شريحتين تفاح للتزيين، طعمه كان كويس بس عادي برضه مافيش فيه حاجة مميزة.
     
    جاري تحميل الصفحة...