1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

أدلة سياحية كايرو جاز كلوب - Cairo Jazz Club

الموضوع في 'معالم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    لما تتصفح أجندة العرب المسافرون اليومية هـ تلاقي كل يوم أحداث موسيقية وفنية في مكان اسمه «كايرو جاز كلوب». المكان فعلًا يعتبر علم وسط أماكن السهر وسماع الموسيقى الحية والأكل والشرب، لكن رغم كده اكتشفنا أن فيه ناس كثير ما تعرفش حاجة عن المكان ولا عن موقعه ولا نظام الدخول ولا إيه المميز فيه، يمكن بس يعرفوا اسمه وأنه موجود ناحية المهندسين أو العجوزة.
    كايرو جاز كلوب «Cairo Jazz Club» هو بَب Pub أو نادي ليلي بالمفهوم المعتاد، هو واحد من الأفضل والأشهر على الساحة حاليًا في القاهرة، اشتهر بتقديم أحسن الفرق الموسيقية والعازفين اللي بـ يقدموا كل أنواع المزيكا مش بس جاز زي ما اسمه بـ يوحي، وفي أيام خاصة بـ يقدم فيها موسيقى الهاوس والتكنو والإلكترونيك مع أحسن DJs في مصر وأحيانًا في العالم، وتقريبًا مافيش فريق موسيقي أو عازف شهير أو دي جي عالمي بـ ييجي مصر من غير ما يقدم حفل في كايرو جاز كلوب.
    [​IMG]

    عملنا زيارة مخصوص لكايرو جاز مؤخرًا علشان ننقل أجواء المكان للناس اللي ما راحتش قبل كده، لازم تحجز بالتليفون قبل ما تروح، ويا ريت يكون قبلها بيومين أو ثلاثة، وتحدد الساعة اللي هـ تروح فيها كمان، علشان الحجز ممكن يسقط بعد 30 دقيقة لو المكان امتلأ على الآخر. والدخول بـ يكون Couples أو بنات فقط، ما ينفعش شباب لوحدهم يدخلوا إلا في أضيق الحدود وبحالات استثنائية، حسب رغبة إدارة المكان، ومافيش حد أدنى للطلبات وممنوع الدخول لأقل من 25 سنة. معظم العروض بـ تبدأ الساعة 9 مساءً والدخول ممكن يكون قبلها بساعة.
    موجود في بداية شارع عرابي في المهندسين من ناحية العجوزة. له مدخل جانبي مش على الشارع الرئيسي تطلع له بكام درجة سلم. إضاءة خافتة جدًا، وعلى غير المتوقع المكان صغير جدًا من الداخل، وفيه عدد محدود من الترابيزات، لكن فيه أكثر من بار للجلوس بشكل منفرد، لكن لو عاوز ترابيزة وعشاء لازم تأكد على ده في الحجز اللي بـ تعمله قبلها بالتليفون. المكان على شكل حرف L وفي الركن الوحيد فيه مسرح صغير بالكاد يتسع لفرقة مكونة من 4 أفراد، لكن الغريب أن فيه فرق مكونة من 7 أفراد أو أكثر بـ يلعبوا على المسرح ده، وبـ يضطر بعض أعضائها أنهم يقفوا خارج المسرح. ومش بسهولة هـ تعرف تشوف العازفين لأن المسرح بنفس مستوى الأرض، يعني اللي في الصفوف الخلفية مش هـ يشوفوا أي حاجة، بس هـ يسمعوا كويس لأن توزيع الصوت ممتاز في المكان وإن كانت جودة الصوت بـ تختلف من عرض للثاني حسب مهندسي الصوت المصاحبين للفرق، وحسب جودة العازفين نفسهم. لكن اتضح من زيارتنا الأخيرة أن المكان وجهة كثير من عشاق موسيقى الـ Underground في مصر وبـ يروحوا مخصوص علشان يشوفوا فرقهم المفضلة اللي كثير منها نادرًا لما بـ يلعب في أي مكان ثاني غير كايرو جاز وكمان علشان أجواء الخصوصية والتفرد اللي بـ يتمتع بها المكان. وقت زيارتنا كان فريق Glass Onion اللي بـ يقدم أغاني البيتلز وبس كان مولع المسرح بالمعنى الحرفي واندمجنا معاه جدًا والمكان كان مليان على الآخر وتقريبًا ما كانش فيه حد مش بـ يغني بصوت عالي مع الفرقة وهو ماسك مشروبه المفضل وبـ يتمشى في الطرقات الضيقة للمكان. والناس بـ تبقى عارفة بعضها بنسبة كبيرة خاصة اللي بـ يحبوا نوع معين من المزيكا وبـ يحضروا كل الحفلات الخاصة بالنوع ده في أيامه المخصصة. يوم الروك أند رول غير يوم الهاوس غير يوم الجاز غير يوم الموسيقى المصرية البديلة والفولكلور.
    فيه منيو للأكلات والمزات والمشروبات، ممكن تطلب أطباق رئيسية ساخنة بأسعار من 50 لـ 80 جنيه، إحنا جربنا مسخن الدجاج في العيش السوري بالبصل (58 جنيه) وكان لذيذ وبسيط في مكوناته وعجبنا شكل الطبق وطريقة التقديم، ومعاه بعض المقبلات زي العيش المحمص والزبدة (8 جنيه) وعصير برتقال فريش (22 جنيه) ومن الأكلات الحلوة هنا البيتزا والباستا والمزات الباردة زي الخضروات والسلاطات. وفي النهاية الفاتورة للفرد الواحد صعب تيجي أقل من 100 جنيه مع الخدمة والضريبة وخاصة أنك هـ تطلب أكثر من مرة لأن السهرات هناك بـ تبقى طويلة، ولو كنت عاوز تطلب أكل ومش حاجز مكان جلوس قول لأي حد من الجرسونات اليقظين جدًا وهو هـ يدبر لك مكان للجلوس والأكل.
    ممكن تيجي هنا لأسباب كثير لكن أهم سبب بالنسبة لنا كان العروض الموسيقية المميزة، اللي رغم ضيق المكان والزحمة اللي في الداخل إلا أن لها مذاق خاص مش شبه أي مكان ثاني في كايرو.
    كايرو جاز كلوب هو أيقونة سهرات المزيكا في القاهرة مافيش كلام.
     

    جاري تحميل الصفحة...