أدلة سياحية ألمظ القاهرة بالليل, مطاعم

الموضوع في 'معالم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    وجود في فندق «سويس إن» في شارع الحجاز في المهندسين، مدخل المحل مش واضح قوي عشان الخشب الغامق اللي معمول بيه والمشربيات اللي مغطياه، واسم المحل نفسه مكتوب بزخرفة معقدة شوية وممكن ما تعرفش تقراه بسهولة.
    [​IMG]
    أدخل جوة هـ تلاقي الإضاءة ضعيفة جداً بشكل مقصود، والسقف واطي وقريب من راسك وفيه كونترخشب كبير على يمينك وترابيزات عالية وواطية على شمالك، والديكور شكله مألوف وتحس أنك شوفته في أماكن تانية قبل كده، يمكن عشان البلاط الرملي بألوانه الفاتحة مع المشربيات وإزاز الشبابيك الملون والكراسي اللي ظهرها عالي ومنقوش عليها نجمة «ستلا» من ورا.

    النجمة كمان مطبوعة على الحيطان بالـ "ستنسيل - Stencil " أو الكتابة بالرسوم، ووحدات الإضاءة على الحوائط المعمولة من المرمر بـ تعمل نور مريح للأعصاب، والكراسي ناعمة ولونها أزرق والترابيزات من الخشب. معظم المزيكا اللي شغالة بـ تبقى كلاسيكيات سواء غربي أو شرقي و أحياناً موسيقى الـ« Chill Out».

    الخدمة سريعة ومهذبة بس الواتير كان متردد شوية، يمكن عشان المكان لسة فاتح جديد. منيو الأكل شرقي وفيه مشهيات زي سلاطة الزبادي وعيش محمص بـ15 جنيه والشوربات بـ20 جنيه والمقبلات والمزَّات السخنة بـ تبقى بين 15 و 25 جنيه.

    طلبنا بصل محمر وجيه مقرمش من غير ما يفقد ملمسه الطري من جوة، بس صوص الطماطم اللي اتقدم معاه كان حار جداً وماعرفناش ناكله، ونفتكر كان أحسن لنا نطلب صوص تاني.

    طلبنا كمان قطايف مقلية بالجبنة وكانت مقرمشة وناشفة زيادة، و برضه كنا نفضلها طرية أكتر عشان يبان طعم حشو الجبنة أكتر.

    كبدة الفراخ طلبناها وكانت لذيذة جداً ونزلت على الترابيزة بسرعة مع سلة العيش البلدي الطري والمحمص اللي بـ تنزل تحية من المطعم، وقررنا يبقى ده إختيارنا كل مانروح المكان ده.

    لو عايز أطباق رئيسية «ألمظ» بـ يعمل أطباق متنوعة على الجريل بـ تبدأ من 70 جنيه، وكمان أطباق لحوم وفراخ.

    الأكل والشرب في المكان كله كويس، وأي حاجة ناقصة في الجو العام بتاعه أو متاخدة عليه كملحوظة أكيد هـ تتعدل الأسابيع إللي جاية لما المكان يتعرف كويس والعاملين فيه ياخدوا شوية خبرة. اللي مش هـ يتغير هو الديكور اللي فعلاً شبه أماكن تانية كتير في القاهرة، ومع ذلك ده ما يمنعش أنه مكان جديد لسهرة حلوة بالليل.
     

    الوسوم:

جاري تحميل الصفحة...