أدلة سياحية ماعت تتلون" في جاليري أوبنتو

الموضوع في 'معالم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏16 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    حاليًا جاليري أوبونتو في الزمالك بـ يقدم معرض مثير للاهتمام للفنان خالد سراج بـ يعرض فيه تماثيل مميزة من إبداعه.

    ميزة جاليري أوبونتو مساحته الواسعة اللي بـ تتيح لك تتفرج على كل التماثيل المعروضة براحتك مع أعمال ثانية مبهرة أكيد هـ تلفت انتباهك، من أكثر الحاجات الملفتة كانت فازات من الخزف مرفوعة عن الأرض باستخدام حبال، الفازات أحجامها وأشكالها متنوعة لكن قريبين من بعض من ناحية التشطيب والرسومات.
    [​IMG]

    خالد بـ يعتمد في صناعة أعماله على الخزف، وتقدر تلاحظ في معظم تماثيله المعروضة هناك أن بـ يدخل في صناعتها الخزف ومعاها مواد ثانية، بداية رحلته مع الخزف ترجع لسنة 1988، وكان بـ يستمد إلهامه من الطبيعة والتاريخ وده واضح في أحدث أعماله، نتكلم عن واحدة من أكبر أعماله حجمًا وهي نوع من النباتات طالع من فازة زجاجية مليانة حجارة؛ الفرق هنا أن حجم النبات مش تقليدي وكمان مقلوب بحيث جذور النبات تكون هي اللي فوق، الفازة الزجاجية كانت مليانة حجارة بيضاء، وطبعًا خالد استخدم الخزف في حواف الفازة بلون أخضر زمردي علشان يضفي إحساس بأجواء الطبيعة.

    لما تركز مع المعرض هـ تلاحظ أن خالد بـ يأخذ أفكار تقليدية ويحولها لأفكار مطرقعة، وصحيح مافيش حاجة منطقية هـ تشوفها هناك، بس زي ما بـ يقولوا أن الفن لازم يكون مختلف وملفت للانتباه وهنا بـ تظهر موهبة خالد.

    قطعة ثانية مميزة كانت نوع من صور موزاييك مجمعة على الحائط فوق لوحين منفصلين جنب بعض بـ يعملوا شكل جناحين لملاك أو ممكن يكون خالد من فرط عشقه للطبيعة تخيلهم أجنحة طائر عملاق.

    لازم نقول أن خالد كسب سبع مسابقات للخزف وشارك في معارض متعددة داخل وخارج مصر، "ماعت تتلون" معرض ممتاز مستوحى من عناصر الطبيعة المحيطة بنا.
     
    الوسوم:

جاري تحميل الصفحة...