1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

أدلة سياحية مسرح ستوديو ناصيبيان - Studio Nassibian Theatre

الموضوع في 'معالم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏16 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    جوجل:

    ادخل على Google Earth منظر عام للأرض... قرب الزاوية شوية.. انزل على أفريقيا... ومنها ادخل على مصر.. أيوه العاصمة أرجوك.. مرحبًا بك فى القاهرة تحديدًا فى واحدة من أكثر المناطق زحمة فى مصر.. رمسيس... امشى على طول.. عند المستشفى القبطى.. ادخل من جنبها بالضبط فى ظهر المستشفى القبطى، هـ تلاقى يافطة مكتوب عليها "الجزويت".
    [​IMG]


    الجزويت:

    هو المركز الثقافى اللى أسسته جمعية النهضة العلمية والثقافية فى القاهرة سنة 1998... وأصل الموضوع كان مبادرة من الأباء والأخوة اليسوعيين "الجيزويت" وكمان الشخصيات العامة من المسلمين والمسيحيين المهمومين بقضايا الوطن الثقافية والمدنية والفنية، وغيرها من القضايا اللي بـ تهم كل المصريين.

    والجمعية بـ تبدأ فكرتها من دور الثقافة في تنمية الإنسان، وده الهدف الأساسى لها أنها تنمى الإنسان فى كل المجالات... وبـ تربط الجمعية بين الإبداع والطاقات الكامنة أو محاولة لبيان طاقة الثقافة والإبداع في الإنسان المصري.. وعلشان كده اختاروا مسرح فى منطقة حيوية جدًا وهو مسرح ناصيبيان وبدأوا المهمة وكان لهم رسالة.



    الرسالة:

    رسالة الجزويت اللى هى رسالة مسرح ناصيبيان بـ تظهر فى اهتمام جمعية النهضة العلمية والثقافية جزويت بثقافة الصورة واعتبارها أداة قوية ومؤثرة فى التنمية، لكن خلونا هنا ما نتكلمش عن التنمية المجتمعية وتوفير الشغل للشباب.. إحنا بـ نتكلم عن تنمية المواهب والقدرات والشغل على الإبداع.. اللي له قدرة سحرية على الثبات فى قلب ومخيلات الناس، مهما ثقافتهم ومستوياتهم الاجتماعية ثقافتهم وحتى درجات وعيهم.



    ناصيبيان:

    مسرح ستوديو ناصيبيان بقى عبارة عن خشبة محترمة ومجهزة بتجهيزات عالية جدًا من إضاءة وصوت وهو بـ يكفى تقريبًا 150 فرد.... والكراسى هناك مريحة على فكرة، وبـ يهدف لخلق مساحة بديلة للثقافة علشان تظهر جنب المساحات المستقلة بالقاهرة وبـ يشتغل على تنشيط العملية الفنية المستقلة فى مجالات المسرح والموسيقى والسينما على مستوى التدريب والعرض وهى مساحة تسع 150 إلى 180 متفرج وأغلب العروض بـ تُقدم بشكل مجانى أو شبه مجانى.. يعنى بـ تذاكر "سعرها قليل" وكمان المسرح بـ يوفر للعارضين فى مختلف المجالات مساحة علشان يعرضوا إبداعاتهم أمام الجمهور... ومكان المسرح مهم جدًا لأنه فى منطقة حيوية وسهل الوصول لها.. هو فى رمسيس بالضبط جنب مدرسة العائلة المقدسة بالفجالة.



    العروض:

    لو دورت على تاريخ المسرح على الرغم من أنه حديث نسبيًا لكنك هـ تفهم قد إيه فيه شغل عالى بـ يحصل وكمية ورش الإبداع والمسرح والسينما والأنيميشن وكمية العروض المسرحية والأفلام المستقلة وحفلات الموسيقى المستقلة اللى اتعملت عليه بـ تؤكد حاجة واحدة بس.. أننا أمام مشروع مهم ولازم يتنور عليه شوية.. وابقوا احضروا هناك وقولوا لنا رأيكم.
     
    جاري تحميل الصفحة...