أدلة سياحية زمان - Zaman

الموضوع في 'معالم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏17 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    "زمان".. أول ما هـ تسمع الاسم طبيعى ييجى فى بالك كل حاجة من الزمن الجميل يعنى من الأربعينيات والخمسينيات... وهكذا، زمان الناس كانت بـ تتلم على القهوة تتكلم على كتاب جديد فى السوق أو تتحاكى بانبهار عن فيلم جديد فى السينمات، أو بـ يتنهدوا وهما بـ يفتكروا أغنية لسومة ولا حليم ولا فايزة ولا فريد وكمان يقعدوا يسمعوا باهتمام للي عنده معلومة جديدة يقدمها للناس.

    كلمات تعريفية كتبها فريق "كافية زمان"
    [​IMG]
    "زمان" عبارة عن مبادرة شبابية بدأت من فترة قليلة 4 شهور تقريبًا، ولكن بدأت تسمع على المستوى الثقافى بسرعة.. "زمان" ده كافيه مفتوح لأى هاوى أو حتى محترف أو حتى عاوز يتعلم حاجة جديدة أو يعلِم، فى الفترة الأخيرة سمعنا كثير وكتبنا عن كافيهات بـ تخدم الثقافة والفن بشكل عام، بس لما روحنا "كافيه زمان" كان فيه شوية اختلافات ومميزات ممكن تميزه عن الأماكن الكثير اللى ظهرت فى الفترة الأخيرة، يعنى مثلاً مكانه هادي جدًا.. أي نعم تعبنا لحد ما وصلنا لكن اكتشفنا أن ده الطبيعي لو رايح أول مرة، كمان الخدمة كويسة بالإضافة إلى الأسعار اللى على قد إيدك سواء للكورسات أو حفلات أعياد الميلاد أو حتى لو كنت ناوى تأجر المكان لبروفة أو حتى للعرض أو للتصوير، بالإضافة لأسعار الأكلات السريعة والحلويات والمشروبات، ده غير أن فيه يوم خاص للأكلات البيتى.

    أول ما هـ تدخل المكان هـ تحسه عادي، الموضوع هـ يحتاج منك شوية تأمل علشان تكتشف المكان، هو عبارة عن دورين: الأول والأرضى، أول ما هـ تدخل هـ تلاقى مجموعة ترابيزات وبار لتقديم المشروبات، وعلى شمالك المكتبة فيها مجموعة كتب كبيرة للاقتناء أو الاستعارة أو الشراء، بعد كده بـ تنزل الدور الثانى أو البدروم هـ تلاقى فيه قاعة تساعى 100 فرد فيها قعدة بلدى يتم فيها أغلب الأحداث سواء للعروض أو البروفات أو الندوات الثقافية أو الورش، وكمان فيه غرفة بلاي ستيشن.

    أى نعم هو مُتبع الطراز القديم سواء فى ديكورات المكان المكونة من راديو من الأربعينيات والتليفون من الخمسينيات والطربوش والبيشة وحاجات ثانية كثير ممكن تتصور بها، والصور القديمة للفنانين وفنانات الزمن الجميل اللى مالية المكان والقعدة العربى والمشروبات اللي بـ تتعمل علي سبرتاية والشاى اللى فى البراد... وهكذا، إلا أنه بـ يفتقد الطراز ده فى ديكورات الكراسى المودرن اللي بـ تنتمى تقريبًا للوقت الحالى والدهانات كمان ألوانها حديثة وده خطأ يوخذ عليهم، لكن المجمل نقدر نقول عليه مكان مريح نفسيًا.

    بالنسبة للأسعار هـ نبدأ بالورش، طبعًا بما أنهم لسه مبتدئين مش هـ تلاقى كورسات كثير لكنها على المستوى التعليمى كويسة ومفيدة، ورشة العود والكمان والناى والرسم كل منهم سعرها 350 جنيه لمدة شهرين لكل واحدة، ورشة التصوير سعرها 150 جنيه شهر واحد، وفى آخر كل ورشة بـ يتم عمل معرض لبيع المنتجات اللى تم الشغل عليها أثناء الورشة بأسعار رمزية.

    كمان ممكن لو عندك بروفة ومحتاج مكان هادى للتدريب مش هـ تلاقى أفضل من المكان ده، أما بالنسبة لو كان عندك عرض مسرحى أو أى عرض ثانى أو حتى عندك تصوير ومش لاقى مكان، "كافية زمان" بـ يوفر لك المكان، عبارة عن قعدة عربى تتسع لـ 100 فرد تقريبًا، وبـ تأخذ منك مبالغ رمزية بعد أول ساعة مجانية 100 جنيه للساعة الواحدة، وده طبعًا مقارنة بأماكن ثانية مبلغ بسيط جدًا، وتدعيمًا منهم للشباب المبتدئ المكان بـ يكون مجانًا للبروفات.

    "كافيه زمان" كمان ممكن يحتفل معاك بعيد ميلادك وينظم لك حفلة بأسعار بسيطة، يعنى لو كان معاك مجموعة فيها 15 فرد تدفع 250 جنيه وتأخذ مشروبك المفضل وتحتفل أنت وأصحابك فى جو مختلف ولطيف، لو كان العدد معاك أقل من 15 فى حد أدنى 25 جنيه للفرد.
     

    الوسوم:

جاري تحميل الصفحة...