1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

أدلة سياحية بيت دون

الموضوع في 'معالم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏17 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    زووم أوت:

    الكاميرا ماشية براحة.. أنت دلوقت فى وسط البلد، أيوه بالضبط فى ميدان طلعت حرب، هاه شايف التمثال؟ تمام جدًا، هـ تلاقى "كافيه ريش" أيوه اللى تكلمنا عنه فى كايرو 360 قبل كده، هو بالضبط، شايف الممر اللى جنبه؟ ادخل فيه، تمام.. بص لفوق هـ تلاقى يافطة "بيت دوِّن".
    [​IMG]


    زووم إن:

    الكاميرا لسه ماشية معانا وإحنا دلوقت طالعين بيت قديم من بيوت وسط البلد.. وصلنا الدور الأول.. دخلنا من الباب اللى مفتوح من 10 صباحًا إلى 11 ونصف مساءً.. مرحبًا بكم فى "بيت دوِّن".



    دخول أول:

    قبل أى حاجة لازم نحكى لكم حكاية شابين: واحد اسمه مصطفى الحسينى والثانى اسمه أحمد مهنا، ودول عملوا دار نشر وسموها "دوِّن" وبدأت صغيرة لكن بمجهودهم قدروا يكبروها وفضلت تنتشر لحد ما بقيت دلوقت من أهم دور النشر الشابة ولها إنتاج كبير، ولما بـ يعملوا حدث بـ يبقى واحد من أكبر الفعاليات الثقافية فى مصر.



    دخول تاني:

    الوقت جري بسرعة مع مديرين المكان أحمد رامى، أمنية عبد الرحمن، وإحنا قاعدين نسمع لهم هما بـ يعملوا إيه وإيه فكرة المكان، مع أن المكان مش كبير لكنهم قادرين يستفيدوا بالصالة علشان تبقى قاعة ندوات وبالغرفة اللى باقية علشان تبقى مكان للورش.. الورش بقى عندهم لها طابع مختلف جدًا، أولًا هما بـ يعملوا استبيان ويشوفوا الناس عاوزة ورشة إيه، أو بـ يقدم مجموعة شباب لهم فكرة الورشة اللى عاوزينها، أو بـ يقدم مدرب فكرة ورشة عاوز يعملها عندهم، ثانيًا يبدأ المكان فى عمل تصفية لكل الأفكار ويعملوا أفضل شيء ممكن والجميل بقى أن المدربين متطوعين والورش ببلاش.



    ببلاش:

    لو عاوزين نلخص هدف المكان يبقى فى ثلاث كلمات" "حلقة وصل مجانية" بين الراغبين فى الثقافة والمنتج الثقافى نفسه، هما بـ يعملوا حفلات توقيع وندوات وورش تصوير وشعر وسرد مع فريق اسمه "باند بورتريه" وهو باند متكون من شاعر "عبد الرحمن إبراهيم" وقاص "أحمد شاهين" ورسام "حسام جمال" بـ يقولوا القصيدة أو القصة ويرسموها، وبـ يعلموا الناس إزاى يعملوا كده.. في قعدة حلوة.



    القعدة:

    على ذكر القعدة لازم نقول لكم أن كمان فيه فريق "القعدة" وهو مجموعة من الروائيين والشعراء والكتاب بـ يعملوا قعدة مع الشباب ويسمعوهم ويوجهوهم، كمان هناك فيه قعدة حلوة لو عاوز تشرب حاجة وأسعارهم لطيفة جدًا، وفيه إنترنت مجانى، ومكتبة بـ تبيع الكتب الخاصة بدار دوِّن ودور النشر الثانية، لو عاوز تروح تشترى ماشى، لو عاوز تروح تذاكر ماشى، لو عاوز تحضر ورشة أو ندوة أو تقرأ برضه ماشى، وشعارهم اللى بـ يلخص كل حاجة "دوِّن حكايتك معانا".
     
    جاري تحميل الصفحة...