1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

أدلة سياحية مركز الإبداع الفني

الموضوع في 'معالم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏18 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    إزاي تقدم إبداع حقيقى بتجربة جديدة جدًا؟

    الإجابة بـ يقدمها مركز الإبداع الفنى بالقاهرة بثلاث سلامات تستحق الاهتمام فى مجال المسرح والسينما والرقص المسرحى الحديث وده عن طريق أسابيع ثقافية مختلفة.

    المركز تم افتتاحه فى 27 أغسطس 2002 علشان يكون نواة لمؤسسة ثقافية تخرج أجيال من المبدعيين وفكرة المكان قائمة على الأفكار الجديدة، يعنى هو اسم على مسمى "إزاى تعمل إبداع؟" دى فكرته اللى بـ يحاول ينشرها بين الناس ودى كمان الفكرة اللى بـ تخليه يعيش وينتشر.

    [​IMG]

    ثلاث سلامات:

    السلام الأول.. المسرح

    عبارة عن قاعة مستعدة لاستقبال عروض فنية عالمية من مدارس مسرحية متنوعة، وعبارة عن خشبة مسرح فى وسط القاعة الكبيرة وحولها المدرجات.. وكمان فيه ستوديو مسرح مركز الإبداع ومهمته هو الدراسة العملية للمواهب .. وده بـ يكون من خلال الورشة المسرحية اللى بـ يعملها مركز الإبداع الفنى تحت إشراف الفنان خالد جلال فيها تمثيل وغناء وإلقاء ورقص وصراحة خرج من الورشة دى ممثلين كثير اشتهروا دلوقت وأصبحوا نجوم.. ومن عروضهم "غنى الوطن".. مسرحية "قهوة سادة".. "أيامنا الحلوة".. "حنغنى".



    السلام الثانى.. مدرسة الرقص المسرحى الحديث

    صندوق التنمية الثقافية هو اللى بـ يصرف على مركز الإبداع والأنشطة اللى بـ تتم فيه.. وخلونا نقول عن الصندوق ده عامل أنشطة مهمة جدًا ولازم نرفع له القبعة ومن ضمن الأنشطة دى فكرة إنشاء مدرسة للرقص المسرحى الحديث يعنى بـ يدربوا الشباب على التعبير الحركى بشكل علمي وفني.. وهي أول تجربة يعملها مجموعة من الفنانين المتحمسين تحت إدارة الفنان وليد عوني، وهدفهم مش بس تعليم الرقص لكن كمان صنع حالة فنية وثقافية.. ومن عروضهم "سترة النجاة تحت المقعد" وده كان 3 أجزاء، وعرض "نصف ساعة قبل العرض" وكمان فيه قاعة الفيديو تيك.. وده عبارة عن مشروع كل فكرته أنه يحافظ على تراث السينما المصرية واللى منها الأفلام الروائية أو حتى التسجيلية.. وفيه فرصة كمان عشان تتفرج على الأفلام وتعرف بيانتها من على كومبيوتر المركز.



    السلام الأخير.. قاعة العرض السينمائى

    قاعة متوسطة للسينما بـ تأخذ حوالى 200 شخص.. هدفها معرفة مدارس السينما العالمية.. وعمل ثقافة سينمائية حقيقية.. بـ تقدم تجارب كثير من مصر والعالم.. وبـ تعمل كمان ندوات بعد الفيلم مع المخرجين والممثلين علشان يبقى الموضوع فيه ثقافة حقيقية.. وعاوزين نقول لكم أن مركز الإبداع بـ يقدم ورش عمل فى السينما للشباب.
     

    جاري تحميل الصفحة...