1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

أدلة سياحية مسرح الجنينة

الموضوع في 'معالم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏18 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    عن السور (لازم تعرف):
    28 أبريل 2005 ده الوقت اللى افتتحوا فيه "مسرح الجنينة" جنب سور القاهرة الأيوبى داخل حديقة الأزهر، قبل ما نتكلم عن المسرح لازم نقول لكم عن سور القاهرة الأيوبى اللى عمله صلاح الدين الأيوبى وبـ يرجع تصميمه للقرن 12 فى عهد صلاح الدين، والعجيب أن فيه كمان عدد من الأحجار المزخرفة بكتابات هيروغليفية واللى بـ تصل أطوال بعضها إلى متر تقريبًا تم استخدامها فى بناء سور صلاح الدين.. وعلشان يتم كشف السور اللى تم دفنه عبر الزمن كان لازم الحفر لعمق 15 متر ولما اكتشفوه لاقوا كثير من السور لسه بحالته بأبراجه وتصميماته الجميلة اللى ظهرت بكل روعتها، والجميل أن اللى قام بتصميمها المهندس ماهر ستينو (مصرى) وقام بالتنفيذ شركات مصرية بكفاءات مصرية.
    [​IMG]
    عن الحديقة (اعرف بقى):
    أما عن حديقة الأزهر فلازم تعرفوا أنه تم إنشائها على مساحة 30 هكتار، بواسطة إمام الطائفة الإسلامية الإسماعيلية الشيعية كريم شاه الحسيني (آغا خان الرابع)، بعد أن قرر إهداء حديقة إلى مدينة القاهرة في 1984، بناءً على الاعتقاد الإسلامي بأن كلنا مسؤولين عن إبداع الخالق ولازم نخلى الأرض مكان أفضل، والمشروع تكلف تقريبًا 30 مليون دولار أمريكى علشان يكون مثال يدرس للحلول المبدعة لكثير من التحديات اللى بـ تواجهها المدن التاريخية وطريقة عملية جدًا فى دمج البيئة مع التاريخ.
    حديقة الأزهر تعتبر الرئة الخضراء للقاهرة نتيجة لمساحتها الضخمة، والحديقة أكبر مساحة خضراء تم إنشائها فى القاهرة منذ قرن.

    عن المسرح (ما تروح وأنت تعرف):
    أما مسرح "الجنينة" فهو مسرح نصف مكشوف بـ يساع حوالى خمسمائة مشاهد، وزى ما قولنا أنه جنب سور القاهرة الأيوبى ناحية الحد الغربى لحديقة الأزهر. واللى قام بتصميم المسرح والإشراف على تنفيذه مؤسسة صندوق شباب المسرح العربى. والمسرح هو نتيجة للتعاون بين إدارة حديقة الأزهر، وبين مؤسسة المورد الثقافى وده نموذج لفكرة التعاون المشترك للتنمية الثقافية. واستمر العمل فى إنشاء المسرح حوالى 8 شهور، وتطمح مؤسسة المورد الثقافي إلى تطوير الإمكانيات التقنية للمسرح كل عام من خلال الأجهزة الحديثة وكمان الفرق الجديدة.

    بـ يسعى مسرح "الجنينة" إلى اجتذاب جمهور واسع من الشباب، وده لأنه بـ يقدم برامج موسيقية ومسرحية متنوعة على مدار العام، تقدم معظمها فرق ومجموعات فنية مستقلة، من مصر والمنطقة العربية. وكمان بـ يدور على التجارب الفنية الرائدة والمتميزة، واللى بـ تسعى إلى اكتشاف كل جديد فى الإبداع، يعنى من الآخر هـ تلاقى فرق جديدة ومغنيين ومسرح مفتوح وحالة مختلفة من الفنون البصرية والمسرحية والاستعراضية والغنائية... نقول لك.. ما تروح وأنت تعرف.
     

    جاري تحميل الصفحة...