المصريين بياكلوا بعض في الغربة :D مفهوم عند...

B

Basel Mohamed Abdelmawla

:: مسافر ::

المصريين بياكلوا بعض في الغربة :D مفهوم عند ناس كتير كنت بسمعه قبل ما اسافر أفريقيا في رحلة لمدة 35 يوم وسط 8 بلاد انطلاقا من مصر لجنوب أفريقيا بالطيارة والعودة عن طريق البر عن طريق زيمبابوي-موزمبيق-تنزانيا-كينيا-اوغندا-جنوب السودان-السودان-مصر... كل المصريين والعرب ال قابلناهم اكرمونا واحسنوا معاملاتنا لأقصى درجة والله كأننا وسط أهالينا ❤ بس الراجل الجدع ال في الصورة ده قصته مختلفة جدا وال عمله معانا مختلف جدا والله :) مصطفى البرلسي شاب مصري اتخرج من حقوق وقعد يشتغل في دبي 10 سنين بس لقى ان شغفه في التصوير وعمل حاجة جديدة برة الصندوق جدا :D سافر كينيا وبني كامب في Masi Mara National Park عشان يكون أول مصري يعمل كدة عشان كل ال camps هناك للألمان والإنجليز... الناس هناك بقت تعرف مصر من خلاله بمعاملته الطيبة وأخلاقه المحترمة ومساعداته في تطوير المنطقة وان شاء الله انا واثق ان بعد سنوات قليلة هيكون أكبر كامب في المنطقة أن شاء الله :) مصطفى رمز في الوطنية والأصالة و كرمه لينا خلانا عاجزين كلنا على الشكر ومركزين بس في الدرس ال بيعلمه لنا في ازاي ترفع اسم بلدك وتخلي الناس تحترمه وازاي تبقى شخص أصيل وتكرم وتخلي بالك من اخواتك :) الكامب اسمه Camp Talek والمكان من جوا روعة جدا تحس انك دخلت الجنة :) شكرا ليك وربنا يوفقك واي حد يسافر كينيا لازم يعدي يشوف الراجل الجميل ده ويتعلم منه ازاي ترفع اسم بلدك وتبقى حاجة مشرفة ❤
#المصريين_جدعان
#سفراء_أفريقيا
#كينيا
[HASHTAG]#HaveADream[/HASHTAG]
#Talek_Bush_Camp

A

Ahmed Desouki

لما تشتغل معاهم وانت فى الغربة بدل ما هتسمعة هتحسة

M

Mostafa Sasa

الدنيا عاملة ايه فى جنوب السودان ؟! .. وايه من الدول ديه معجبكش او مش امان ؟

R

Ramy Yousri Ali

لما تكون في رحله حاجه والشغل حاجه تانيه
لا مش مفهوم ولا حاجه دي حاجه اكيده

A

Ahmed Negm

يا باشا انت رايح تتفسح أنا اللي قطع رزقي مصري و كل اللي خانوني هنا مصريين

D

Dina Zaki

الشغل غير الفسحه!! للاسف المصريين وحشين مع بعض لو بيشتغلوا مع بعض! و ده بناء علي تجربتي مع كذا مصري! المصري بيحطك في دماغه و يعمل كل جهده انه ينافسك و يتفوق عليك باي طريقه و لو في ١٠٠ واحد اجنبي في نفس الشغلانه! المصري مش هيشوف غير المصري اللي ذيه و يكسر فيه

A

Aliahmaad Aliahmaad

الذي اعرفةاناكانسان من سورياالحبيبةان واحدمهندس مصري اسمه احمددسوقي ساعدني كتيرفي دولةتشادكنت اعمل في فندق هيلتون انجمنياخمس نجوم كان قيدالانشاءواناكنت بشتغل سوبرفايزرمع شركةامريكية وكانوماسكين الادارةباكستانيين اعوذبالله من هكذاناس الامارحم ربي وسحبني منهم وحطني معاه وكغن جاي شهرواحد لكن هالشهررفع اسمي فوق وخلى الشركةكلهاتشاورعلي واثبتت مقدرتي في العمل ولماسافرحطني مع مهندس باكستاني محترم مش زي البقية ووصاه علي واشتغلت 3سنةونصف لماالفندق تسلم وانامن هنااحب اشكره والمصريين ايضا كاي شعب في المحترم وابن حلال وفية العكس وشكرا تقبلو مروري

M

Monsieu Mohamed Faris

طب انا نفسي اعرف اية علاقة أن فيه نظرية المصريين بياكلوا بعض من أن واحد عظيم زي مصطفى

A

Ahmed Hamed

اللي حصل ده الشواذ اللي بيأكد القاعدة ..
اي حد عاش بره عارف الحقيقة دي .. ان المصريين مع بعض .. اسوء شئ ممكن تشوفه

A

Abdelrhman M Alsaket

على فكرة النظريه دى مش دايما صح انا اشتغلت برة وكان فى واحد.مصرى فى نفس ادارتى الباقين كلهم جنسيات تانيه الراجل ده ساعدنى ووقف جنبى والشغل وبرة الشغل وكان نعم الاخ ربنا يحفظه

م

محمد الفقى

ياريت تكلمنا اكتر عن الرحله بالتفصيل والعقبات اللى قابلتك وانصرفت ازاى واتكلفت كام خلينا نعيش معاك اجواء الرحله بالتفصيل يمكن تقريرك يساعد حد نفسه يعمل نفس التجربه

M

Mustafa Mosaed

يعني ايه الكامب يعني حاجة التخييم كده في قلب الغابة مثلاً ولا ايه؟

ع

عبدالله المصري

السلام عليكم هل السودان محتاجه تاشيره للمصريين?انا بالخارج والمعلومه مش واضحه علي الشبكه

M

Mohammed Mohsen

الكلام ده بيظهر فى الدول العربية علشان كل واحد خايف احسن يتفنش و يرجع تانى

أعلى