1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي لوسيلز مرميد كولومبوس - Lucille's Mermaid Columbus

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    [​IMG]
    54 شارع 9
    المعادي, القاهرة, مصر.
    برجر, عالمي
    مفتوح
    8 صباحاً - 11 مساءً
    بقى لنا فترة مركزين على وجبة الفطار في المطاعم، فبرغم أن الأقبال عليها مش بـ يبقى كبير وسط أيام الأسبوع زي في الويك إند، إلا أن النهارده في زيارتنا لمطعم لوسيلز - Lucille's كان فيه عدد معقول لناس جاية مخصوص تفطر هناك وده طبعًا لشهرته في وجبات فطاره اللذيذة، واللي كنا كتبنا عنه مقال نقدي قبل كده في 2011.

    المنيو بتاع المكان تغير كثير طبعًا عن 2011، ما بقاش فيه أكلات مكسيكية كثيرة، بقى فيه وجبات عادية من اللحوم أو الدجاج واللي كنا جربناها قبل كده من قريب بس دائمًا كنا بـ نحس فيها أنها ناقصها حاجة، ما كناش بـ نلاقي الاحتراف أو الكمال اللي بـ ندور عليه في الوجبة، لو أنت من الناس اللي مش بـ تفرق معاها التفاصيل ممكن تنبسط هناك، لكن لو أنت من محبي الكمال ده أكيد مش مكانك.

    منيو الفطار بقى واللي منفصل عن المنيو العادي، مكون من كل أنواع البيض مع الإضافات اللي بـ تفضلها سواء بيكون أو سوسيس، أو حتى لحوم أو دجاج أو خضروات ومشروم. طلبنا A Southern Specialty بـ (74 جنيه) واللي مكون من بطاطس وبيض من اختيارك أومليت أو مقلي، وقطعة ستيك أو دجاج وتوست بني أو أبيض، اتخضينا شوية لما لقينا في الفطار لحمة أو دجاج، فـ قررنا نجربه، فاختارنا بطاطس مقلية وبيض أومليت وستيك لحمة مقلي وتوست بني.

    بعد حوالي نصف ساعة وصل طلبنا سخن وريحته حلوة، لكن للأسف الستيك كانت حالتها صعبة جدًا، لدرجة أن طبقة البقسماط والبيض انفصلت عن الستيك نفسه وكنا فاكرينها بيكون في الأول لحد ما ذوقناها، وكمان كانت مستوية زيادة عن اللزوم فبـ تشد معانا جامد وأحبطنا إحباط شديد، بالرغم من أن البطاطس كانت كويسة وكمان الأومليت، إلا أن التوست كان بايت ومش متسخن كويس.

    طلبنا كمان عصير برتقال كبير بـ 20 جنيه، كان مزز شوية بس ده لأنه عصير طبيعي، الحقيقة اللي ضايقنا أكثر كمان أن الملاحة اللي كانت موجودة جنبنا ما كانش فيها ملح والجرسون لأنه كان لوحده في المكان، لحد ما بـ يوصلنا أو نشوفه حولنا بـ يأخد فترة طويلة، وده ما شجعناش أننا نطلب أي حاجة إضافية، غير أن باقي الترابيزات الفاضية كان لسه عليها الشوك بطريقة غير منظمة.

    قلنا نختم الفطار بالبان كيك بـ 15 جنيه الواحدة، وكانت أجمل حاجة ذوقناها في اليوم، سخنة وخفيفة ومنعشة مع صوص المابل اللي كان سخن برضه، كانت فعلًا ساحرة، ولقينا الشيف شالها من الشيك علشان انزعاجنا من الستيك، حركة لطيفة ولو أننا كنا نفضل أننا نستمتع بستيك محترف من البداية.
     

    جاري تحميل الصفحة...