1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي برانش & لانش - Brunch & Lunch

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo

    [​IMG]
    62 شارع 9
    المعادي, القاهرة, مصر.
    عالمي, مخبوزات وحلويات, عصائر, قهوة
    دائمًا الأماكن اللي جمالها يلمس روحك مش بـ تلاقيها بسهولة، مش دائمًا تدخل مكان وتحس فيه بالدفء والبهجة، وده اللي حصل لنا أول ما رحنا برانش أند لانش – Brunch & Lunchفي شارع 9 في المعادي واللي لسه فاتح من حوالي شهر.

    جذبنا بألوان الكراسي الملونة المبهجة، واللوجو اللي كله ألوان واسمه كمان مختلف يشدك، لأن وجبة الـ Brunch في مصر مش معروفة قوي، تعتبر معروفة أكثر للأجانب وهي زي وجبة خفيفة كده بين الفطار والغداء، واللي أغلب المصريين في الشغل بـ يأكلوها وبـ تبقى في الأغلب دليفري، مش زي بره مصر بـ ياخدوا ساعة راحة يروحوا ياكلوا في المكان اللي يحبوه، وجبة الـ Brunch.

    ما علينا إحنا حبينا نجرب حاجة ثانية خالص ألا وهي الفطار هناك، لأن شارع 9 الصبح بـ يبقى هادئ وجميل، كمان الفطار عندهم في المنيو مغري جدًا ما بين البيض بكل أنواعه للجبن والتوست مع المربى، تقدر تختار اللي أنت عاوزه، أما طريقة عرض باقي الأكلات فـ عجبنا جدًا أنهم مقسمين في الصفحة الواحدة الاختيارات ما بين مقبلات ومعجنات خفيفة ووجبات عادية، حسينا كأن حد بـ يسهل عليك التفكير، اختار اللي تحبه وهم هـ يسهلوا الموضوع عليك، صحيح ما كانش فيه عدد وجبات كبيرة مختلفة لكن الحرفية اللي قدموها لنا في الفطار كفيلة أنها تضمن لنا جودة باقي الأكلات.

    طلبنا كبداية حاجة تفوقنا على الفطار، سموزي ليمون بالنعناع بـ 23 جنيه، وبان كيك بـ 23 جنيه برضه، وEgg benedict beef بـ 38 جنيه، ومن هنا تبدأ الحكاية، مبدئيًا قبل ما أي حاجة توصل بـ تيجي لك فوطة معقمة سخنة علشان تعقم بها أيديك وبعد كده قدموا لنا سموزي الليمون بالنعناع وكان قوامه مضبوط وطعمه مميز وبعد فترة جاء لنا الـ benedict، وهنا المفاجأة.. إحنا حسينا أننا دخلنا برنامج ماستر شيف لأن تقديم الطبق بـ يحتاج حرفية في تسوية البيض لأنه بـ يستوى بدرجة حرارة معينة تخليه يبقى مستوى وفي نفس الوقت الصفار نيء، وقد كان مع أول شوكة للتوست اللي عليه روزبيف وفي الآخر بعد البيض صوص الهولنديز الممتع، أكلنا وجبة ممتعة بكل معنى للكلمة خاصة أنه بـ يبقى فيه طلبين جانبيين: بطاطس ويدجز وحاجة ثانية من اختيارك وإحنا اختارنا سوسيس وبرضه كان درجة تسويته ممتازة، مافيش احتراف أكثر من كده، بعد كده جاء لنا البان كيك ومعاه صوص مابل اللذيذ وكان على الجانبين تفاح مقطع ساعدنا أنه يكسر طعم السكر القوي، الحاجة الوحيدة اللي ضايقتنا أن سُمك البان كيك كان تخين شوية كنا نتمنى أنه يبقى أرفع من كده.
     
    جاري تحميل الصفحة...