1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي الفرن - El Forn

دليل المسافر العربي قبل السفر

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    الشيخ زايد مش هـ تبطل تفاجئنا بالأماكن الجديدة والجامدة جدًا، مافيش مكان هناك وحش، أماكن تجمع لكافيهات مطاعم كثيرة أحدثها هو "داون تاون" اللى هـ نكتب لكم عن الأماكن اللى فيه الأيام الجاية.
    [​IMG]
    موجود جنب بنزينة Total في الشيخ زايد، من أول الأماكن اللى زرناها هناك "الفرن – El Forn" وقت زيارتنا كان بالليل فما كانش فيه كل الأصناف اللى موجودة فى المنيو "الكبيرة جدًا" واللى بـ تنقسم لكل أنواع العيش، والكرواسون، والمافينز، والدوناتس، والمقرمشات، والسناكس، والدانش، والمنين والنواعم اللايت.

    من الأصناف المتاحة وقتها اختارنا 1/8 كيلو منين بالجبنة الرومي، و1/8 كيلو منين بالجبنة والزيتون (الكيلو 50 جنيه)، ومافين شوكولاتة (7 جنيه)، كيس فيه 2 باجيت بالحبوب (9 جنيه)، وبقسماط مدور ناشف بالسمسم (الكيلو بـ 32 جنيه) وأخيرًا دوناتس بالكاسترد (5 جنيه)، والصراحة لو كنا طولنا أكثر من كده كنا أخذنا حاجات ثانية لأن شكل المخبوزات كان مغرى جدًا.

    مش هـ نقول حاجة عن المخبوزات والحلويات عامة غير أنها "فريش وطعمها حلو جدًا" دي الصفة العامة اللى لقيناها، وبالنسبة للعيش فحجمه كبير ممكن يتقسم كمان لو للأطفال، البقسماط المدور مش متعودين أنه يكون طري، بـ نحبه مقرمش لكن رغم كده طعمه حلو جدًا، المافين غنية بالطعم وأهم حاجة الشوكولاتة، الدوناتس طرية وهشة وطعم الكاسترد المحشو فى النصف خفيف، وعليها من فوق سكر مرشوش وقطعة كريز أضافوا للطعم النهائي، المنين كمان كان هش وخفيف على عكس أماكن ثانية بـ تعمله ثقيل وتحس أنه مليان سمنة، وكمية الجبنة والزيتون فيه معقولة على حجمه.
     

    جاري تحميل الصفحة...