1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي ذا فور فات لاديز بيكري - The Four Fat Ladies Bakery

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    بالرغم من أننا تقريبًا عملنا مسح جغرافي لمنطقة الزمالك، إلا أن فيه أماكن لسه بـ نكتشفها لغاية دلوقت؛ خصوصًا لو هي في منطقة مش متعودين نتجول فيها زي اليمامة سنتر. اليمامة سنتر باختصار هو واحد من أقدم المولات في مصر، بعد سنين من الازدهار، بدأ المول في مرحلة الانهيار البطئ في أوائل التسعينيات لغاية ما مات إكلينيكيًا بانتشار المولات الثانية، وبالتالي هو من الأماكن الشبه مهجورة في الزمالك اللي مش من المعتاد ندخلها.
    [​IMG]
    ولكن بما أننا في زمن السوشيال ميديا، عرفنا أن فيه محل جديد للحلويات فتح هناك اسمه ذا فور فات لاديز – The Four Fat Ladies، فقررنا أننا نروح نشوف إيه الجديد اللي ممكن يقدموه وسط مجموعة من أماكن الحلويات الكثيرة الموجودة في الزمالك. المحل ديكوراته بسيطة غالب عليها اللون الأبيض. الكاونتر الرئيسي مواجه للباب ومعروض عليه مجموعة متنوعة من الحلويات اللي ما خليتناش نركز في أي حاجة ثانية بعد كده.

    بعد ما تعرفنا على المنتجات، وضحوا لنا أن فيه كوكيز لسه خارجة من الفرن، ولكن محتاجة تهدأ شوية قبل ما يقدموها لنا، بعد دقائق من الصراع الداخلي، قررنا أننا نسمع صوت العقل ونختار اللي موجود حالًا، وبالمرة تبقى حِجة حلوة تخلينا نرجع لهم ثاني لما الكوكيز تبقى جاهزة، من ضمن أنواع كثير زي كيك الليمون بالفانيليا، الشوكولاتة بالنوتيلا، وأنواع كثيرة من البراونيز، قررنا نختار من البراونيز بروكيز - Brookies وهي عبارة عن براونيز تحتها طبقة من كوكيز بقطع الشوكولاتة (20 جنيه / قطعة)، وبرضه Peanut Butter Swirl Fudge Brownies، وهي براونيز بزبدة الفول السوداني (20 جنيه/ قطعة).

    بالرغم من أننا ما حبذناش فكرة الدمج ما بين الكوكيز والبراونيز، إلا أن الطعم كان أكثر من ممتاز، الفانيليا الموجودة في الكوكيز خففت من جرعة الشوكولاتة الموجودة في البراونيز، وعلى عكس توقعاتنا الكوكيز احتفظت بقرمشتها واللي كانت متناغمة مع طراوة البراونيز اللي هي أصلًا رائعة.

    البراونيز بزبدة الفول السوداني، كانت أعظم حاجة ذقناها في حياتنا، طعم المكونين الأساسيين كانوا مضبوطين، من غير ما يكون فيه طعم طاغي على الثاني وخصوصًا أن زبدة الفول السوداني معروفة بطعمها القوي، بعد ما ذقناها إحنا تأكدنا أن دي هـ تبقى تحليتنا المفضلة في المكان من هنا ورايح.

    الريد فيلفت بقيت موجودة بشكل أساسي في أي مكان حلويات في مصر؛ وبالتالي كان لازم نجرب نسخة ذا فور فات لاديز (20 جنيه/ قطعة)، بالرغم من أننا حسينا الكيك عجينته كثيفة أكثر من اللازم، إلا ذا فور فات لاديز من أفضل الأماكن اللي بـ تعمل كريمة الجبنة مضبوطة بعكس أماكن كثير طعمها ما يفرقش عن الكريمة العادية.

    ذا فور فات لاديز عندهم مجموعة من Cake Pudding، وهي عبارة عن أكواب بنكهات مختلفة مكونة من طبقات من الكيك الإسفنجي والمكونات الثانية؛ فيه منها بالموز والشوكولاتة، ريد فيلفيت ونوع أخير جربناه وهو كيك الفانيليا بكريمة الجبنة (35 جنيه)، بما أننا لسه واصفين لكم حلاوة كريمة الجبنة، نحب نطمنكم على جودة كيك الفانيليا واللي زود من طراوته طراوة الكريمة، عيبها الوحيد بالنسبة لنا أنها كانت مسكّرة زيادة عن اللزوم، وبالتالي هي هـ تعجب جدًا الناس اللي سكرها زيادة.

    ذا فور فات لاديز رائع جدًا لو نفسك تجيب حاجة حلوة تفرّح بها نفسك بعد يوم طويل؛ ننصحك أنك تجيب بالقطعة لأن سعر الكيكة الكاملة بـ يتراوح ما بين 180 لـ 320 جنيه حسب النوع، وده بالنسبة لنا سعر مبالغ فيه حتى لو هـ تروح بها عزومة، وبالرغم من أنها مغامرة لمكان زي ده أنه يفتح في مول نادرًا ما الناس بـ تدخله، إلا أن السوشيال ميديا وجودة حلوياته ممكن تعيد الحياة لليمامة سنتر وتشجعنا على أننا ندخله.
     
    جاري تحميل الصفحة...