1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

أماكن سياحية سفرية على البحر الأحمر وبالتحديد في العين السخنة وتأجير يخوت

الموضوع في 'بوابة السفر إلى مصر Egypt' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    [​IMG]



    في وقت معين من السنة وبالذات آخر فصل الشتاء مش بـ يكون فيه حاجات كتير تـ تعمل أو أماكن تتراح وبـ تكتر الزيارات العائلية عشان مفيش حاجة تانية تـ تعمل. لو عايز تغير الروتين ده هـ نقولك على فكرة جديدة، سفرية على البحر الأحمر وبالتحديد في العين السخنة، وتعمل مغامرة بحرية بـ تأجير يخت وتدخل بيه جوة البحر طول اليوم، وتهرب من زحمة الدنيا وملل الوقت ده من السنة. إيجار اليخوت شغال طول السنة بس الطلب بـ يزيد عليه في الوقت اللي بين الشتاء وأول الربيع، حضَّر كريم حماية البشرة بتاعك واستعد لرحلة فريدة من نوعها.

    الأسعار بـ تبتدي من 800 لـ2000 جنيه للإيجار في اليوم، ممكن تستمتع بأقل تكلفة ممكنة والأسعار دي بـ تختلف حسب حجم اليخت وبـ ياخد كام فرد.

    اليخت بـ يتحرك من مرسى قدام «بورتو سخنة» مباشرة، اليخت اللي بـ ياخد حد أقصى 10 أفراد إيجاره 800 جنيه ليوم كامل، تتحرك بيه في المية زي ما انت عايز وتستمتع بالشمس وتتنفس هوا نقي، أو ممكن تقضي اليوم في حمام شمس طويل ومركز، ولو جالك قلب ممكن تنزل تعوم في المية المتلجة.

    اليخوت ماتعتبرش سريعة خالص، وماتتوقعش أنه يكون شبه اليخوت اللي بـ تطلع في الكليبات، بس الأكيد انه هـ يكون واسع ونضيف الى حد كبير، ماعدا الحمامات اللي مش هـ تعجب الركاب قوي خصوصاً السيدات، غير كده كل حاجة كويسة فاسترخي واستمتع بوقتك على اليخت العجوز شوية.

    كل اليخوت هناك ليها سطحين أمامي وخلفي وكابينة صغيرة في الوسط ليها دور عالي اللي بـ يقعد فيه الكابتن اللي بـ يسوق اليخت، ماشفناش أي دولفين بس فيه ناس بـ تبقى محظوظة وبـ تلمحهم وهم بـ يتنططوا في المية حوالين المركب.

    اليخت تحت أمرك من 6 الصبح لـ6 المغرب، وقت معمول مخصوص عشان تلحق منظر الشروق والغروب الهايل، بس موضوع الوقت ده يرجعلك فما تقلقش انت مش لازم تروح الفجر كده، إحنا كمان ماقدرناش نروح الفجر٬ بس لو عايز تعمل ده ممكن تروح من بالليل وتقضي الليلة في أي فندق أو قرية قريبة زي «ستيلا دي ماري» لو ماعندكش شقة أو شاليه هناك.

    المية والهوا طبعاً هـ يجوعوك، ممكن تاكل السمك الطازة بـ يتباع مشوي ومعاه رز وخضار بـ يحضرهم الكابتن بتاع المركب٬ والسمك ده ممكن انت تـ تصطاده أو هـ طاقم اليخت اللي معاك، لو مش حابب تعمل كده ممكن تجيب معاك أكلات خفيفة. ولو بـ تحب الصيد ممكن تستخدم السنارات اللي في اليخت، بس لو انت صياد محترف أكيد هـ تحب تجيب عدة الصيد الخاصة بيك، الطاقم اللي شغال في اليخت هـ يحمسك أنك تصطاد لأن طول الوقت هما بـ يصطادوا بس خللي بالك من الدوار اللي ممكن يجيلك وأنت واقف على ضهر اليخت.

    ممكن تشغل مزيكا أو تلعب مزيكا أو تلعب كوتشينة وتاكل وتشرب وتصور فوتوغرافية المناظر البديعة حواليك، أو تنزِّل الهلب وتنزل تغطس شوية. في سماعات وستريو بس ماعتقدتش بـ يتوصل عليه iPod ، إحنا جبنا السماعات بتاعتنا وحطناها على سطح اليخت، لو عايز تجيب الأغاني اللي بـ تحبها على سي دي أو فلاش يكون أحسن.
     
    جاري تحميل الصفحة...