1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي لورد أوف ذا وينجز - Lord of the Wings

دليل المسافر العربي قبل السفر

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    [​IMG]
    كايرو فيستيفال سيتي مول
    القاهرة الجديدة, القاهرة, مصر.
    عالمي
    مفتوح
    12:00 pm to 00:00 am

    ذا لورد أوف ذا وينجز: فرع جديد لأخصائي الوينجز يخطف الأضواء في كايرو فيستفال سيتي
    نشرت فى: 22/05/2016
    لما نتكلم عن الأكلات السريعة السهلة، الوينجز بتيجي في المرتبة الأولى بصفتها أكلة لذيذة بتجمع الناس حواليها. وصحيح النوع ده من الأكل وخصوصًا الوينجز بتلاقيه في البارات وممكن في بعض مطاعم الفاست فوود تحت بند الأطباق الجانبية، هنكلمكم النهارده عن " لورد أوف ذا وينجز Lord of the Wings" باعتباره واحد من المطاعم القليلة المتخصصة في الوينجز.

    المكان: ممر من ممرات كايرو فيستيفال سيتي الواصلة للفود كورت، أما ديكور أحدث فروع لورد أو ذا وينجز مستوحى من ستايل المصانع مع حوائط من قوالب الطوب وترابيزات خشب وفتحات تكييف وأسلاك سميكة ماشية بطول الحيطة، بالإضافة لشاشات بتعرض ماتشات كورة أو منيو المطعم.

    وصلنا ترابيزتنا، استلمنا المنيو، شوفنا المنيو. المنيو فيها حاجات ثانية غير الوينجز منها برجر وستيك.

    البداية كانت مع كاناديان بوتين فرايز Canadian Poutine fries (41 جنيه) مع سوبر دوبر ناتشوز (49 جنيه) وبيكون زيادة (14 جنيه) علشان يعمل طعم مميز للأكل، أما الأطباق الرئيسية فطلبنا جارليك بارميزان وينجز المخلية (49 جنيه/6 قطع)، وأمريكان برجر (53 جنيه) وتاندرولين ستيك (145 جنيه).

    بعد نصف ساعة، وصلت الفرايز وبعدها بدأت طلباتنا توصل طبق وراء الثاني.

    البوتين فرايز بتتقدم في طبق كبير وعليها جبن سائح ومرقة، ومفيش كلام أن طعمها كان لذيذ وماسكة نفسها –بس كانت غرقانة بزيادة في الصلصة والجبنة– والجبنة كانت إضافة هايلة لطعم الطبق. المشكلة الوحيدة كانت في المرقة بطعمها المتواضع ومافيش أي إضافة عملتها للطبق.

    كان لازم نرجع السوبر دوبر ناتشوز للمطبخ علشان البيكون ماكانش له أثر في الطبق، وبعد شوية رجع لنا بكمية متوازنة من البيكون والجبنة، وهو أصلًا بيتقدم مع ساور كريم وصلصة وجواكامولي. صحيح الناتشوز كانت مقرمشة بس مافيش طعم مميز، واللي أنقذوا الموقف كانوا الجبن السائح والصوص.

    الوينجز كانت لذيذة جدًا، عبارة عن 6 قطع متوسطة من الفراخ المقلية مخلية ومتغطية بصوص بافالو، وعليهم صوص جارليك بارميزان وبيتقدم جنبهم صوص بلو تشيز وشوية شرائح جزر وخيار. الفراخ كانت طرية ولذيذة، والطعم اللاذع لصوص الجارليك بارميزان كانت واضحة مع كل قضمة. من أحلى الحاجات في الوينجز إزاي صوص الجارليك بارميزان كان ماشي مع صوص البافالو، وهنا بنشوف مدى اهتمامهم بتركيبة ونكهة الطبق. خلاصة الكلام، الوينجز كانت طبق اليوم بدون منازع.

    نسيب الوينجز ونروح للأمريكان برجر المكون من قطعة برجر آنجوس عليها خس وبصل ومخلل وأمريكان تشيز وصوص مخصوص، ومعاهم كمية بطاطس كبيرة. الملاحظة هنا أن البرجر كان صعب المضغ ومافيش أي طعم مميز، أما العيش فكان سيئ، بصراحة تحس أنهم كانوا مستعجلين لما حضروا الساندويتش. أما البطاطس فكانت هايلة وتتبيلتها ممتازة كأنك بتاكلها في البيت.

    التاندرولين ستيك كان عبارة عن قطعتين من الستيك ومعاهم شوية خضار سوتيه وبطاطس مهروسة. المفروض إننا طلبنا الستيكwell-done ، بس اللي وصلنا كان medium-well، وصحيح الطعم كان شغال، بس مش ده طلبنا يا جماعة! السوتيه كان معقول لكن البطاطس المهروسة كانت معمولة باستعجال وطعمها سيئ وكمان متكتلة.

    هضمنا بشوية Peanut Butter Shake (25 جنيه) كان منعش ومسكّر جدًا – يمكن مسكّر زيادة عن اللزوم – وقوامه كان سميك وفيه صوص كراميل لذيذ.
     
    جاري تحميل الصفحة...