مطاعم ومقاهي سيتي كريب - City Crepe

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    [​IMG]
    14 ب عمارات الهيئة العربية للتصنيع, مكرم عبيد

    مدينة نصر, القاهرة, مصر.
    مأكولات سريعة, مصري, عالمي


    مش كل حاجة مشهورة لازم تكون كويسة، خلال جولاتنا في مطاعم وكافيهات القاهرة، لاقينا أن ممكن يكون أحسن واحد بتاع سمك (زي ما بـ يقولوا) يطلع مش أحسن حد، نروح لأحسن واحد بيخترع بيتزا وفطائر يطلع برضه فاكس، علشان كده بقينا نقلق من أي مكان مبالغ في شهرته لأن للأسف الإحباط بيكون كبير.

    ليه تأخذ من وقتك وحياتك 90 دقيقة قاعد في البيت أو على القهوة بتتفرج على ماتش؟ ده اللي فكرنا فيه يوم ماتش الكلاسيكو (برشلونة وريال مدريد) وبالرغم من أننا لاعيبة كورة جامدين جدًا ومشجعين برضه بس كنا زهقانين من جو ماتشات الكورة والحماس والتشجيع، قولنا ننزل نتمشى شوية في مدينة نصر (اللي كانت متربسة زحمة عربيات) بس كانت رايقة جدًا من الناس (لأن كلهم بيتفرجوا على الماتش).

    رجلنا أخذتنا على شارع مكرم عبيد اللي مليان محلات أكل صحيح مش كثير لكنها متنوعة، إزاي نكون هنا وما نعديش على أكثر واحد مشهور في المنطقة، اللي سمعنا عنه أساطير وأنه ملك الكريب والزحمة عنده طوابير وبتاع، طيب يالا بينا!

    في شارع متفرع من مكرم عبيد في نهايته هتلاقوا محل سيتي كريب، محل بسيط جدًا عبارة عن حوالي 10 عيون (ماكنة عم الكريب) وترابيزات لعمل الكريب، ووراهم مطبخ فيه المكونات اللي بتُضاف على الكريب، صحيح أن شكل المحل بسيط وممكن ما يكونش شيك وخالي من البهرجة والديكورات الحديثة، إلا أن زي ما شوفنا نظيف جدًا، خصوصًا في أماكن تجهيز الكريب، كل واحد بيشتغل هناك لابس جوانتي وفي منتهى النظافة، فيه صالة للعائلات موجودة جنب محل الـ Take Away، تأثير الماتش الحمد لله كان ظاهر في الإقبال على المحل والحمد لله كان فيه 11 واحد منتظرين الطلبات بتاعتهم قبلنا.

    بصينا في المنيو الظريفة اللي عبارة عن ورقة واحدة من وجهين، فيها كل أنواع الكريب اللي بيقدمها حلو وحادق وفيها كمان كل فروع سيتي كريب بأرقام التليفونات.

    فيه تقسيمات ظريفة قوي في المنيو زي (كريب على كيف كيفك) و(الميكس) و(اكسترا) و(كريب الطاقة) وجواها حاجات مليانة اختراعات وانبهارات وهجوم نووي شامل على أصحاب النفوس الضعيفة اللي في دايت أو بيجهزوا علشان فورمة الساحل، طلبنا كريب الوحش سادة (18 جنيه) وده عبارة عن فراخ بانيه وفراخ كرسبي وفراخ كاتيوشة (مشطشطة شوية) وهوت دوج كمان، طلبنا ميكس جبنة (14 جنيه) ده عبارة عن مجموعة من الجبن الموجودة (شيدر – فلامنك – موتزاريلا – رومي) ومن الحلو كريب نوتيلا سادة (11 جنيه).

    حوالي 10 دقائق وكان حد بينادي على رقم الطلب بتاعنا وأسئلة زي (كاتشب ومايونيز؟ سبايسي ولا عادي؟) وبدأ التجهيز للكريب، المكونات بـ تيجي من جوة من المطبخ في طبق وبعدها بتترص على الكريب ويبدأ التكوين، لازم تكونوا واقفين قريب علشان لو عاوزين تضيفوا حاجة زي شطة زيادة مايونيز كاتشب زيادة.

    أول كريب خرج كان ميكس الجبن، بقالنا كثير ماكناش أكلنا جبنة من اللي بتشد زي إعلانات البيتزا في التسعينات، عجينة الكريب رائعة مش معجنة ولا ناشفة مظبوطة بالمللي، الجبنة كانت عاملة خلطة كده مافيهاش إلا سعادة وطعم حلو كده في قلب بعضه مع الكاتشب والمايونيز، الكريب حجمه كبير لدرجة أنه يكفي 3 أشخاص، بعدها وصل الوحش وهو وحش فعلًا!

    والحمد لله أننا ما طلبناش الصاروخ (23 جنيه) ولا حبيشة (27 جنيه) كنا هنتعب جامد، ميكس الفراخ البانيه بأنواعها سواء كانت العادية أو المقرمشة أو المشطشطة مع شوية الموتزاريلا مع البهارات وشوية شطة خفيفة كده يخلوكم مبسوطين ومفيش إحساس بالذنب خالص لو متابعين الدايت أو Plant Based، كل ده بينهار مع أول قطمة.

    كريب النوتيلا، يمكن من الأماكن القليلة جدًا اللي شوفناها بتحط نوتيلا (حقيقية) في أكلها، بالرغم أن فيه محلات بالاسم كبيرة وبتستخدم أنواع مقلدة من النوتيلا وللأسف ما يعرفوش أن أي واحد هيعرف الفرق وبكل سهولة، الكريب رائع وكمية النوتيلا كثيرة و (بتبظ) من كل حتة ورائعة.

    خلاص كفاية كده.. كفاية كده، كان نفسنا نأكل ثاني بس خلاص مافيش مكان وكنا محتاجين نتمشى شوية علشان نأخذ هدنة من الحرب اللي بدأناها على معدتنا، سيتي كريب فعلًا من أحسن الأماكن اللي بتعمل كريب في القاهرة ويستحق الشهرة اللي واخدها، بمكونات نظيفة وعجين مضبوط وتسوية مضبوطة وتعامل ظريف من الشباب اللي شغالين هناك.