1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي بانيه فينو - Pane Vino

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    [​IMG]
    فندق سميراميس انتركونتيننتال, 11511 كورنيش النيل
    جاردن سيتي, القاهرة, مصر.
    إيطالي

    مفتوح
    1 مساءً - 1 صباحاً

    من أهم الأماكن عند أكيلة القاهرة الراقيين هو فندق إنتركونتيننتال سميراميس في جاردن سيتي، وبعد تفكير في مطعم يجمع بين إطلالة حلوة على العاصمة مع أطباق لذيذة، قررنا نطلع على المطعم الإيطالي "باني فينو - Pane Vino" الموجود في الفندق.

    الدور الموجود فيه باني فينو هـ تلاقي فيه مطعمين ثانيين، واحد منهم هو بيرد كيدج – Bird Cage الحاصل على جائزة اختيارات محرري كايرو 360 لسنة 2015، وباني فينو (ترجمته الحرفية الخبز والنبيذ) أكيد هـ يلفت انتباهك بشكله المودرن الأنيق وإطلالته الرائعة على النيل وبرج القاهرة ودار الأوبرا المصرية ومعالم ثانية مميزة.

    بعد ما وصل واجب الترحيب اللذيذ من المطعم المكوّن من معجون زيتون وباتون ساليه وميني بيتزا –معمولة من عجينة رفيعة ومقرمشة– بدأنا المغامرة مع عصير رمّان فريش منعش ومميز بطعمه المسكّر الطبيعي.

    منيو باني فينو عامرة بالأطباق الإيطالي المتنوعة، من أول البيتزا (65: 125 جنيه) واللازانيا (90 جنيه) لغاية أطباق إيطالي أصلية زي الكاتوليتا آلّا ميلانيز Catoletta alla Milanese بـ (160 جنيه) –وهو طبق شهير في ميلان عبارة عن لحم بقري مقلي– وطبق أوسّو بوكو Osso Buco بـ (200 جنيه) وده عبارة عن قطع لحم بقري مع أرز ريزوتو بالزعفران.

    في النهاية استقرينا على تارتار دي سلامون Tartare di Salmone بـ (85 جنيه) مع فيتوتشيني ألفريدو كون بولّو إي فونجي Fettucine Alfredo Con Pollo e Funghi بـ (90 جنيه) وتالياتا دي مانزو كون ريكولا إي جرانا Tagliata di manzo con ruccola e grana بـ (180 جنيه)، أطباق باني فينو المميزة من اللحم البقري ومعاها بطاطس فرن.

    طبق التارتار دي سلامون كان معمول بشكل ستيك سلامون حقيقي وعليه تفاح وشبت وبصل أخضر وأبيض، والحقيقة أن الاختلاف بين الطعم الحادق والمسكّر للتفاح والليمون كان ممتع، وكمان قطع السلامون كانت طازجة بس البصل كان طاغي شوية على الطعم.

    أما التالياتا فكانت على فرش من الجرجير ومرشوش عليها خل بلسمي، وتتميز بنكهتها اللذيذة وقوامها الطري، بس الحقيقة أن معظم الفضل يرجع لشرائح الجبن الرفيعة جرانا بادانو Grana Padano بملحها الوسط، وهي واحدة من أحلى الجبن في إيطاليا.

    الطبق الأقوى بدون منازع هو الفيتوتشيني ألفريدو اللي كان خفيف وغني بالصوص الأبيض والمشروم الطازج والفراخ الطرية بتتبيلتها الرائعة، وأكيد طبعًا الباستا اللذيذة المطبوخة زي الكتاب ما بـ يقول.

    لما وصلنا لوقت الحلو، انتقلنا لترابيزة أصغر في تراس باني فينو الكبير، بحيث نستمتع بالنسمات المنعشة وإحنا بـ نتفرج على منظر النيل الرائع.

    اختارنا من بين عدد من الحلويات اللذيذة كاسّاتا Cassataبـ (65 جنيه) وهو آيس كريم من نابولي ومعاه فواكة مجففة من جنوب إيطاليا وتارت باللوز (65 جنيه) وهو برضه واحد من أطباق باني فينو المخصوصة.

    الكاساتا ومعاها صوص فاكهة أحمر كانت غنية بطعم الفاكهة المميز وفيها نكهة الفانيليا المميزة، وفعلاً طعمها كان تحفة، أما تارت اللوز فكان ضعيف لو قارناه مع الكاسّاتا، وكان عبارة عن طبقة من الشوكولاتة واضح أنها مش فريش، وده كان سبب إضافي في مستوى الطبق المتواضع.

    ياما اشتكينا من مطاعم القاهرة اللي مش فاهمة يعني إيه أكل إيطالي بجد، وصحيح مش هـ تقدر تروح باني فينو باستمرار، أصل خلينا نتكلم بصراحة، الأسعار مولّعة وده شيء طبيعي، بس لما يكون عندك مناسبة خاصة، باني فينو بدون تفكير أكيد اختيار مثالي.
     
    جاري تحميل الصفحة...