1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي لا فندي - La Fandi

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    [​IMG]
    داخل ذا كورت يارد
    المعادي, القاهرة, مصر.
    مصري, عصائر


    فاكر بيت جدتك؟ دفء المطبخ المصري الأصيل في عمارات القاهرة القديمة، هو ده اللي هـ تشوفه وهـ تحس به لما تروح تزور مطعم "لافندي -La Fandi " في Courtyard في المعادي، مكان صغير في الكورنر اليمين مافيهوش غير عشر ترابيزات، لكن بـ يعطي انطباع بالراحة والأصالة بتاعة بيوت الستينيات، ديكور المطبخ العريق والراديو وبرطمانات المخلل على الرفوف وعدة القهوة مع الطراز القديم للكراسي والترابيزات والشبابيك الخشب القديمة عيشنا حالة بهجة مصرية جدًا.

    المكان مقسم لقسمين:Outdoor وIndoor بفاصل زجاجي، حبينا نقعد بره لأن الجو كان جميل والقعدة مميزة مع الأضواء وتنسيق المكان الخارجي لـ Courtyard، ولو روحتم بالليل بـ يكون فيه فرق موسيقية بـ تعزف في الساحة الخارجية وده بـ يكون لطيف جدًا أنك تأكل وتستمتع بالموسيقى والجو اللطيف.

    المكان مافيهوش عاملين كثير، لما وصلنا كان فيه مدير المكان وعامل الكاشير بس، المدير كان في منتهى الترحاب بنا، المنيو أكل مصري جدًا زي ما الشعار بتاعهم بـ يقول Eat like an Egyptian، فيه منيو خاصة بالفطار واللي بـ ينتهي تقديمها الساعة 11 صباحًا وهي مجموعة متنوعة من الساندويتشات البيتي زي الجبنة القديمة والبيض بالبسطرمة أو السجق الإسكندراني واللي بـ يكونوا محطوطين في عيشLa Fandi البلدي المخبوز خصيصًا له وكمان فيه عجةLa Fandi المعمولة بالخلطة السرية للمكان.

    وأكثر حاجة بـ يرشحها المكان للفطار هي باستا رومي ودي اختراع، عبارة عن شرائح الجبن الرومي المحشية بالبسطرمة ومتغطية بالبقسماط والدقيق ومحمرة في الخبز المخصوص مع الطماطم والجرجير والطحينة.

    بما أننا وصلنا المطعم على وقت الغداء فما لحقناش منيو الفطار، لكن منيو الغداء كانت متنوعة ما بين المقبلات أو "النأنأة" زي ما بـ يسموها والساندويتشات اللي مكوناتها نباتي والحواوشي بإضافات مختلفة وساندويتشات الكبدة والسجق في عيشLa Fandi أو العيش الصاج.

    طلبنا للمقبلات بطاطس ويدجز بالدقة المصرية بـ 10 جنيه، وكنا متشوقين نذوق الكبدة، مش أي مكان يقدر يعملها بالطريقة المصرية وبنظافة وجودة كويسة، فـ طلبنا كبدة إسكندراني في عيش الصاج (33 جنيه)، وما ينفعش نتجاهل الحواوشي طبعًا فـ طلبنا حواوشي بالليمون المعصفر (30 جنيه)، وكان آخر اختيار من قائمة الساندويتشات النباتية بتنجان مشوي بالطماطم والجرجير (15 جنيه).

    الأكل جاء بعد حوالي نصف ساعة وده كان وقت كثير على تحضير الساندويتشات لكن المدير قال لنا أنه بـ يتم تحضير الأكل طازة من أول خطوة مش بـ يُعاد تسخينه وإحنا شفنا أن دي نقطة إيجابية تعوض وقت الانتظار.

    الأكل وصل ملفوف في شكل لطيف وكل حاجة مكتوب عليها مكوناتها وجاهزة أنها تتاكل فورًا أو تتاخد تيك أواي، بدأنا بالبطاطس بالدقة واللي كانت عبقرية فعلًا، مقرمشة وذهبية من بره وطرية من جوه، فريش وخلطتها مضبوطة جدًا ومعاها خلطة عجيبة من الطحينة ودقة السمسم بتاعة زمان، حاجة فعلًا ما أكلناهاش غير فى بيت تيتة.

    بعد البداية المبهرة دي قلنا نذوق الحواوشي واللى كان طعمه مش زي الحواوشي التقليدي لكن يستحق التجربة، نوع اللحم المستخدم بلدي صافي وطعمه متميز جدًا والخلطة مش المعتادة لكن طعمها لذيذ مع الليمون المعصفر وأحسن حاجة أن نسبة الدسم والدهون فيه معقولة وحجمه ممتاز.

    وبعدين جاء وقت الكبدة، إحنا طلبنا كبدة إسكندراني في عيش صاج، الحقيقة كانت روعة، أكثر حاجة لفتت نظرنا كانت نظافة الكبدة لأنها كانت بلدي وفريش وطعمها باين في الساندويتش مش زي معظم الأماكن اللى بـ يطغى فيها طعم الخلطات على الكبدة، لكن بـ ننصحكم تطلبوها في عيش بلدي مخصوص هـ تكون أحلى كثير من العيش الصاج.

    وأخيرًا ختمنا بساندويتش البتنجان المشوي، للأسف كان سىء جدًا، البتنجان مالوش أي تواجد في الساندويتش لدرجة أننا فتحناه علشان نتأكد، هو كان مجرد عيش صاج ملفوف على شرائح طماطم وورق جرجير وشريحة بتنجان وجبن موتزاريلا، الجبنة مش لايقة تمامًا على البتنجان ومافيش أي نوع من التوابل ولا يتناسب مع سعره إطلاقًا، ما قدرناش نكمله.

    La Fandi بـ يقدم نوعين للتحلية: مهلبية بالمكسرات ودي للأسف كانت خلصت، وكسكسي بالسكر، طلبنا الكسكسي (12 جنيه) وبرضه أخذ ربع ساعة في التحضير علشان كده بـ ننصحكم اطلبوا الحلو مع الأكل مش بعده. الكسكسي كان معمول مضبوط مافيهوش سمنة كثير وبـ تطلب إضافة سكر حسب الرغبة، وفي الآخر نهينا قعدتنا بقهوة تركيilly الغنية عن التعريف (11 جنيه) بن فاتح مضبوط.
     

    جاري تحميل الصفحة...