مطاعم ومقاهي فات كاو - Fat Cow

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏12 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    [​IMG]
    73 شارع 9
    المعادي, القاهرة, مصر.
    برجر

    بطبيعة شغلنا في كايرو 360 بقينا بـ نأخذ بالنا من التفاصيل الصغيرة، والحرفية في تقديم الأكل، واللي حولنا من زبائن عاديين لهم ذوق لزبائن متطلبين، ما يعجبناش إلا الحاجة الحلوة قوي، لو حاجة حلوة بس ما تعجبناش، وده اللي لاقيناه في زيارتنا لـ فات كاو – Fat Cow، واللي أخيرًا لقينا فيه المزيج المضبوط لساندويش البرجر.

    المكان صحيح صغير بالنسبة لمحل برجر في شارع 9 إلا أنه بـ يقضي الغرض، أما المنيو اللي عبارة عن ورقة صغيرة لونها بني وش وظهر، فـ كان بسيط وممتع في نفس الوقت، في الصفحة الأولى فيه اختيارات ما بين ساندويتشات برجر الدجاج أو الجمبري أو اللحم واللي كانت أنواعها في المنيو قليلة نسبيًا، أما في الوجه الثاني للمنيو فهو عبارة عن مكونات البرجر أنت بـ تختارها من أول نوعه سواء لحم أو دجاج أو جمبري لحد الصوص ونوع الجبنة والإضافات اللي تحبها، علشان تكوّن البرجر الخاص بك من الأول للآخر.

    أول برجر عملناه كان برجر لحم بـ 40 جنيه وعليه إضافة جبنة بروفلون بـ 7 جنيه، وبيض بـ 12 جنيه، و خيار مخلل بـ 2 جنيه، أما الساندوتش الثاني فـ كان برجر لحم برضه بـ 40 جنيه، ومعاه إضافة جبنة سويسرية بـ 7 جنيه، ومشروم بـ 12 جنيه، وصوص ستيك، يعني الساندوتش الواحد بـ يبقى في حدود 64 جنيه، على حسب إضافاتك. وطلبنا بطاطس بـ 12 جنيه، وبيببسي بـ 10 جنيه للواحد.

    الأكل وصل في حوالي 20 دقيقة، سخن ومغلف بطريقة مبتكرة، لأن الطبق اللي بـ يقدم لك فيه عبارة عن مربع بداخله مربع ثاني بس قابل أنك تفكه فـ يبقى مفرود، ده غير أن الصوص بـ يقدم لك مع الساندويتش تحط منه زي ما تحب. أول ساندوتش كان طعمه مش بس حلو، لأ ده كان فعلًا يأخذ العقل، طعم الجبنة البروفلون كان ساحر مع البيض اللي تفوّقوا على نفسهم في تسويته والخيار خلى البرجر طعمه تحفة، والنقطة الأهم واللي بـ تتعبنا في كل محل بـ يقدم برجر للأسف هي تسوية اللحم نفسها والحقيقة أنهم اتقنوا تسويتها فـ بقت مستوية وفي نفس الوقت أنت بـ تستمتع بطعم العصارة اللي في اللحم، معادلة صعبة كثير من المحلات المعروفة ما بـ يعرفوش يعملوها بس هم نجحوا فيها جدًا. أما الساندويتش الثاني فـ كان برضه حلو قوي بس عادي، كان نفسنا نزود عليه بايكون بس للأسف وقت زيارتنا ماكنش متوفر عندهم. أما بقى البطاطس فـ كانت سخنة ومستوية كويس بس للأسف كانت قليلة جدًا، إحنا حرفيًا اتخضينا من عددها، هي كانت سميكة جدًا أكثر من العادية بس مش لدرجة 5 بطاطسات في الطبق، وعلشان سُمكها ده التوابل مش بـ تبقى مقسمة بتوازن، نتمنى أنهم يخلوا سمكها أرفع عن كده، أو يزودوا عددها.
     

    الوسوم:

جاري تحميل الصفحة...