مطاعم ومقاهي تارتين - Tartine

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏13 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    كان سبق وعبرنا عن عدم حبنا للفوود كورت اللي في داندي مول اللي في الدور الثاني في أحد المقالات اللي فاتت، المشكلة بقى أنهم زودوا الطين بلة، بقى فيه دلوقت ملاهي أطفال جنب منطقة الأكل، فبدل ما أنت بـ تسمع دوشة أصوات الناس حواليك بس، لأ أنت كمان سامع صراخ الأطفال وهما راكبين اللعب واللي كمان بـ تعمل مزيكا، بجد مش فاهمين إزاي عملوا كده؟ كمان كمية المطاعم اللى فاتحة فوق مش كثيرة، وبدلوا بعض الكراسي بكنب جلد!.. كنب جلد في فوود كورت إزاي؟.. بس زي ما بـ يقولوا "الجوع كافر".. فـ توجهنا على المطعم اللبناني "تارتين – Tartine" علشان نسد الجوع اللى في بطننا.. بس الصراحة منطقة الأكل مش مهتمين بها خاصة لو في مول في حجم داندي!
    [​IMG]
    المنيو شكلها شيك جدًا وتفتح النفس (بداية لطيفة).. فيها مقبلات وسلاطات وأطباق وساندويتش بالعجين، ومنقوشة وبيتزا، وحلو ومشروبات، طلبنا من الساندويتشات كفتة بالحمص (24 جنيه) ومن الأطباق طبق شاورمة ميكس "لحمة وفراخ" (52 جنيه) وده بـ ينزل معاه سلاطات: تبولة وثومية وطحينة وبطاطس محمرة وعيش، وواحدة مياه غازية (6.50 جنيه) ومن الحلو شوكو بانانا (18 جنيه) ودي عبارة عن كريب بالنوتيلا والموز واللي رشحه لنا الرجل على الكاشير بشدة لأن الـ Taste بتاعه عالي!

    الأكل كان جاهز في حوالي ربع أو تلت ساعة، التغليف بتاع الأكل كويس ونظيف، الشاورمة الميكس كانت محبطة للأسف، شرائح الشاورما اللحمة كانت كلها عروق وما تتاكلش لأنها بـ "تشد"، الفراخ كانت أحسن شوية لكن برضه شرائح مافيهاش طعم مميز ومقطعة صغير أوي، الحلو كان العيش والسلاطات خاصة سلاطة الطحينة، البطاطس عادية أكلنا أحسن منها في أماكن ثانية.

    ساندويتش الكفتة كان ألطف شوية من الشاورما الميكس، الكفتة معمولة شرائح رفيعة وعليها حمص وجوه بصل وخيار مخلل وطماطم، التتبيلة بتاعتها لطيفة وحجمها كويس ملفوفة في العيش السوري الأبيض ومقسومة نصفين.

    نيجي بقى للحلو، لأننا طلبنا الشوكو بانانا بدري مع الأكل فعقبال ما كنا جينا نأكلها كانت بردت، ويمكن هي من الأول ما كانتش سخنة لأن هـ يسخنوا موز وشوكولاتة ليه، خاصة كمان أنها ما طلعتش كريب، طلع أن الموز بالنوتيلا ملفوفين في عيش سوري، وبالتالي قوامه كان سميك عن الكريب فكنا حاسين أننا بـ نأكل عيش أكثر من أي حاجة ثانية من المكونات، فـ قعدنا نشيل أجزاء العيش الفاضية علشان نحس بالحشو شوية، بس الصراحة.. احبطنا، ما اتبسطناش منها خالص، أقل من العادية.
     

    الوسوم:

جاري تحميل الصفحة...