مطاعم ومقاهي نولا كب كيكس - Nola Cupcakes

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    شهر رمضان له بهجته الخاصة، والزينة اللي بتملى الشوراع والبيوت من قبل ما يبدأ ولحد العيد، وكمان له الحلويات اللي بتميزه، واللي من أهمها الكنافة طبعًا. ونولا – Nola السنة دي أبدعت في أنها تنتج لنا أنواع مختلفة ولذيذة تكمل فرحتنا في الشهر الكريم.
    [​IMG]
    إحنا دائمًا بنحب نطلبهم في أي مناسبة، وعمرهم ما خيبوا ظننا، وكعادة نولا في رمضان قدمت لنا حلويات جديدة بالإضافة لحلويات رمضان اللي عملتها السنة اللي فاتت، زي الـ Cheesecake conafa والـ Konafa banana Francesca ونجمنا النهارده الـ Konafa Nutella Twix cup، ده غير طبعُا البسبوسة ريد فلفيت والكنافة نوتيلا والكنافة مانجو وكب كيك الفسدق والمكسرات.

    ولأننا من عشاق الشوكولاتة ما ترددناش في أننا نختار الكنافة نوتيلا حجم كبير (239 جنيه) ولأن نولا أول سنة تحط حلوياتها في برطمان بدل الكب كيك، جبنا واحد نجربه وبرضه نوتيلا (21 جنيه) لأن النوعين التانيين ما تحمسنالهمش قوي.

    [​IMG]

    الكنافة نوتيلا اللي حجمها كبير كانت عبارة عن طبقات كنافة محشية كريمة وآخر طبقة عليها صوص نوتيلا غزير، وإحنا بنقطع أول قطعة كنا بنحاول بأقصى طاقتنا نعرف ناخد قطعة على بعض من كتر الطبقات اللي بيميزها قرمشة الكنافة وخفة الكريمة، العيب الوحيد بس أن النوتيلا كانت سميكة لدرجة أنها مش عاوزة تتقطع برغم أنها سائلة، الطعم طبعًا ما يتحكيش يتاكل بس، كل عشاق النوتيلا ممكن يعيشوا حرفيًا عليها لأنها معبرة جدًا ودسمة، يعني اللي معدتم بتتعبهم من الحاجات التقيلة ياخدوا حتة صغننة. أما قصة الحب اللي من طرف واحد فهي للـ Konafa Nutella cup، حاجة كده عظيمة ومبهجة، إحنا مش هنتكلم عن قطعتين التويكس اللي في أول البرطمان، كفاية أننا نحكي لكم عن طبقات الكريمة المختلفة مع طبقة الشوكولاتة في النص وكنافة من فوق، وبسكوت من تحت، حاجة كده تخليك عاوز تاكل منها لحد الفجر ما يأذن.

    [​IMG]

    بعد ما مشينا لاقينا منزلة أن الـ Konafa banana Francesca، محققة أعلى مبيعات لحد دلوقتي، برغم أننا تراجعنا نجيبها لأنها مش من عشاق الموز إلا أننا لما عرفنا هي مكونة من إيه تحمسنا جدًا وندمنا أننا ماجبنهاش، كفاية نقول لكم أن فيها شوكولاتة بيضاء مع كنافة وموز وكريمة منعشة علشان نفتح نفسكم، وفيه منها الحجم الصغير والكبير، برضه البسبوسة ريد فيلفت شكلها كان مغري جدًا، لكن الحقيقة كان ممكن يجيلنا كومة سكر لو جربنا كل الحاجات دي مرة واحدة.
     

    الوسوم:

جاري تحميل الصفحة...