1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي ذا باتر هاف & كو - The Batter Half & Co

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    نعتقد أن الكلام عن الاختراعات الجديدة في مجال الحلويات الرمضانية كثر، وبالتالي لو افتتحنا المقال بالموضوع ده هنكون بنستهلك مساحة على الفاضي. إحنا شخصيًا من الناس اللي مش بتعجبها الاختراعات دي؛ ولكن في النهاية استسلمنا للأمر الواقع، وخصوصًا أننا عارفين أن فيه مرحلة هننزل نكتب مقالات نقدية عن الأماكن اللي بتقدم حلويات رمضان، وبالتالي لازم هنجرب اختراع من الاختراعات دي.

    ذا باتر هاف & كو - The Batter Half & Co. في الزمالك من ضمن الأماكن اللي قررنا نروح نشوف إيه الجديد عندهم السنة دي. أول حاجة لاحظناها لما دخلنا المحل إننا مش الوحيدين اللي كان نفسنا في حاجة حلوة بعد صيام طويل؛ لأن كان فيه ناس كثير -ما بين ناس واخدة الحلو تيك أواي، أو قاعدة على البار الموجود على يمين الباب. وبما أن الضغط عليهم كبير، توقعنا أننا نلاقي أغلبية المعروضات خلصانة، ولكن لحسن حظنا كان تقريبًا واصل لهم مجموعة جديدة لأن ثلاجتين العرض كان فيهم حلويات من كل شكل ونوع.
    [​IMG]
    وبما أننا كتبنا المقال النقدي رمضان اللي فات، قررنا أننا نحاول نبعد عن الحاجات اللي جربناها قبل كده، فاختارنا الكنافة Dome (26.70 جنيه)، رز بلبن بنكهة المستكة (26.70 جنيه) وكنافة تراميسو (26.70 جنيه)... نعترف أننا ما قدرناش نقاوم حلويات إحنا جربناها السنة اللي فاتت زي تارت الكنافة (25.72 جنيه)،

    السنة اللي فاتت عجبنا الرز بلبن السادة، السنة دي قررنا أننا نجرب اللي بنكهة المستكة والمميز بلونه الأخضر الفاتح عن الأنواع الثانية الموجودة ( سادة – بالبسبوسة). بجانب أن نكهة المستكة كانت قوية جدًا لدرجة أن طغى على نكهة المكونات الثانية، كان فيه طعم صناعي غريب نعتقد أنه له علاقة باللون الأخضر الموجود في الحلو، اللي للأسف ما كانش فيه أي أثر للسكر.

    الكنافة تراميسو بيقدمها المحل في برطمانات صغيرة، وهي بنفس مكونات التراميسو التقليدية، ولكن مستخدمين كنافة بدل بسكويت السافوايار. كريمة الجبنة كانت فريش وسكرها كان مضبوط، أما الطبقة الكنافة، فبعكس الطريقة التقليدية اللي البسكويت بيكون شارب فيها الإسبريسو لدرجة أن قوامه يبقى زي الإسفنج، الكنافة كانت متشربة الإسبريسو ولكن بفن، مش غرقانة لدرجة أنها تفقد قرمشتها. نقدر نعتبر أن الحلو ده أحسن حاجة ذقناها في التجربة.

    الكنافة Dome هي عبارة عن طبقة كنافة متشكلة على هيئة قبة محشية بالكريمة. شوف إحنا شايفين أن الحلو ككل طعمه أكثر من رائع ولكن هو محتاج يتظبط شوية؛ يعني كمية الكنافة كانت كبيرة جدًا بالنسبة لكمية الكريمة. لكن ده ما يمنعش أن الكنافة لونها وطعمها أكثر من رائع، ونفس الحكاية مع الكريمة. وفي رأينا أن الحلو ده ممكن يأكل اثنين ويكفي.

    آخر حاجة ذقناها كانت تارت الكنافة بالشوكولاتة، واللي بتتكون من مجموعة طبقات كنافة مع طبقات شوكولاتة. التارت جودته ما اختلفتش عن السنة اللي فاتت؛ هو إجمالًا حلو، والشوكولاتة اللي مستخدمة في الحلو نوعها ممتاز، إلا أن كمية الشوكولاتة محتاجة تكون متناسبة أكثر مع كمية الكنافة الموجودة في التارت.

    بالرغم من أن كان لنا ملاحظات على الحلويات المختلفة اللي ذقناها، إلا أنها كلها ملاحظات "ملحوقة"، ومش كارثية لدرجة أنها تبوظ تجربتنا. غالبًا هنعدي عليهم العزومة الجاية نجيب الحلو من عندهم.
     

    جاري تحميل الصفحة...