1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي كيان - Kayan Kitchen & Bakery

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    صناعة الأكل والمشروبات في مصر ضخمة بجد، وكل يوم بتكبر أكثر لدرجة أن فيه أماكن مش واخدة حقها وتستحق الاكتشاف، من الجواهر المدفونة مطبخ ومخبز كيان وهو كشك صغير بيبيع ساندويتشات للأكيلة أمام نادي الصيد في الدقي.

    نوضح الصورة أكثر، هي عربية صغيرة قصادها سجادة خضراء وزرع، وممكن في الأول ما تصدقش أن مكان صغير زي ده يقدر يعمل ساندويتشات مميزة ومنها فراخ وبيف وتركي ولحوم باردة.
    [​IMG]
    بدأنا مع كيان برجر (27 جنيه) المميز بمجموعة من النكهات الإيطالية الرائعة، قطعة البرجر العصارية كان عليها خس وشرايح طماطم وموتزاريلا سايحة وصوص بيستو وبصل أحمر مخلل وزبدة ديجون، وكل ده في عيش خفيف طري ومقرمش، كل العوامل اتحدت علشان تعمل طعم إيطالي أصلي.

    بعدها طلبت معانا نجرب حاجة فراخ، وفي الأول كنا محتارين بين تشيكن باربكيو (28 جنيه) وكيان تشيكن (30 جنيه) –والاثنين من أهم ترشيحات الموظفين هناك– وتشيكن كاري (25 جنيه)، في النهاية اختارنا الكاري اللي كان عبارة عن فراخ طرية مشوية ومتبلة بتتبيلة الكاري مع فلفل مشوي وليمون مخلل وصوص زبادي بالكزبرة، رغم استخدامهم لعيش بلدي بدل عيش النان الهندي –وهو اختيار موفق من وجهة نظرنا– نكهة التشيكن كاري كانت روعة وطعم الليمون المخلل كان طاغي على الطعم، نقدر نقول أن مستوى الساندويتش كان ممتاز زي البرجر.

    ما كانش ينفع نمشي من عند كيان من غير ما نجرب اللحوم الباردة، وعلشان كده جربنا معشوق الجماهير BLT بـ (28 جنيه) المكون من بيف بيكون وخس وطماطم، كل حاجة في الساندويتش من البصل المخلل للبيف بيكون للخس والطماطم وحتى عيش الشيباتا الأبيض الإيطالي كانت طازجة، وزبدة الديجون عملت لسعة لذيذة في الطعم مع البيف بيكون.

    بعدها حان وقت الحلو، بس للأسف مستواه كان أقل من الساندويتشات، طلبنا دونات شوكولاتة (7 جنيه) وسينامون رول (7 جنيه)، الدونات كانت ثقيلة شوية أما السينامون رول فكانت محتاجة قرفة زيادة.

    بغض النظر عن الحلويات، أكيد كيان أبهرنا، كل حاجة كانت حلوة من الموظفين الهايلين، للفرجة على تحضير الأكل وبعدها الاستمتاع به وبجماله.
     

    جاري تحميل الصفحة...