مطاعم ومقاهي نينوز - Nino's

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo

    لو حاولنا نعِّد المحلات المتخصصة في بيع الحلويات في الزمالك ممكن ما نخلصش المقال ده النهارده، وإحنا عندنا موعد تسليم ملتزمين به، فهـ نكتفي بعَّد المحلات المتخصصة في بيع الكب كيكس بس؛ وغالبًا هم أربعة وخامسهم وأحدثهم هو نينوز – Nino's. الاسم ده سمعناه قبل كده كثير، ونعتقد أن ده لأنه قبل ما يفتح محل خاص به كان واسع الانتشار في بازارات القاهرة المختلفة.

    وبما أن ناس كثير بـ تيجي الزمالك مخصوص علشان تأكل كب كيكس، كان لازم نروح نشوف نينوز هـ يبقى ترتيبه إيه وسط المنافسة الشرسة اللي أساسًا موجودة بين الأماكن الثانية من قبل ما يفتح، الديكور مش حاجة مختلفة عن بقية محلات الكب الكيكس الثانية، ده يمكن واخد كثير من ديكور محل كرامبز - Crumbs زي مثلًا الكراسي المصرية الشعبية المدهونة باللون الـ Pink والحوائط البيضاء مع شوية لوحات متعلقة بالكب كيكس والخبز عامة، أماكن الجلوس مش كثيرة؛ هي ترابيزة مربعة على اليمين، وبار بـ High Chairs على الشمال، أما ثلاجة العرض فهي مقابلة لواجهة المحل.

    الطبيعي أن أول حاجة نعملها أننا نقف نستكشف المعروضات الموجودة في ثلاجة العرض، وبما أن مش مكتوب أمام كل حاجة اسمها ومكوناتها، طلبنا من القائم على خدمة البيع –الوحيد اللي موجود في المحل- أنه يقول لنا عن اسم أنواع الكب كيكس والحلويات الثانية الموجودة في الثلاجة، المهمة دي المفروض سهلة ولكن بالنسبة لنا كانت صعبة؛ أولًا لأن القائم على خدمة البيع كان صوته مش واضح وثانيًا كاونتر الثلاجة كان عالي قوي وبالتالي إحنا ما كناش قادرين حتى نقرأ شفايفه، المهم أن الموضوع ده عاقبته وخيمة... هـ تعرفوا ليه كمان كام فقرة.

    المهم، قلنا ننوّع، فطلبنا الآتي: برطمانين، الأول فيه كيك شوكولاتة، والثاني كيك شوكولاتة بزبدة الفول السوداني وكريمة الفانيليا (الواحد 25 جنيه)، ومن الكب كيكس طلبنا نوتيلا (15 جنيه)، زبدة فول سوداني، وشوكولاتة وفانيليا (15 جنيه)، نينوز كمان بـ يعمل كوكيز وبراونيز؛ أخذنا من الثانية قطعة (10 جنيه).

    أول حاجة لاحظناها –هي السمة العامة للكيك الموجود في كل الأنواع اللي ذقناها دي- هي أن الكيك جاف جدًا؛ وبالتالي بـ يتفتت من قبل ما نأكله، حتى المشكلة دي كانت في حالة البرطمانين اللي المفروض مكونين من عدة طبقات متبادلة من كريمة الشوكولاتة أو زبدة الفول السوداني.

    برطمان كيك الشوكلاتة بزبدة الفول السوداني كان أفضل حاجة ذقناها في التجربة كلها؛ طعم زبدة الفول السوداني كان موازن حلاوة الكيك وطبقة كريمة الفانيليا اللي كانت موجودة معهم، أما برطمان كيك الشوكولاتة فكانت التركيبة كلها مسكرة زيادة عن اللزوم، وفي كريمة الشوكولاتة عيب رهيب وهو أن السكر مش ذائب كويس وبالتالي كنا حاسين به وإحنا بـ نأكل، أكثر حاجة بـ تميز البراونيز هي عجينتها السميكة القابلة للمضغ، للأسف العنصر ده ما كانش موجود في القطعة اللي جربناها وبالتالي هي كمان كانت جافة.
    [​IMG]
    موضوع أننا لا سامعين القائم على الخدمة ولا هو سامعنا نتج عنه لخبطة في الأنواع اللي طلبناها؛ فانتهى الموضوع أن حظنا وقعنا في كب كيك بالشوكولاتة العادية (13 جنيه) بدل اللي بالفول السوداني؛ المهم أننا مش هـ نتكلم كثير عن الكب كيكس لأنها ما حسنتش من التجربة بأي شكل من الأشكال؛ لأن كان فيها نفس مشكلة الجفاف.

    ما حسيناش بفرق شاسع بين الشوكولاتة والنوتيلا، لأن الآيسينج كان طعمهم شبه واحد.. أو بمعنى أدق الاثنين ما كانش لهم طعم؛ الفرق الوحيد بينهم كان الشكل (الأولى عليها 4 قطع شوكولاتة والثانية عليها رشة نوتيلا)، كب كيك الشوكولاتة بالفانيليا كانت محل استغراب بالنسبة لنا؛ لأن الكيك كانت بالشوكولاتة، والآيسينج كان لونه أزرق وفيه واحدة أوريو في النص، الآيسينج المفروض أنه بـ يلعب دور نكهة الفانيليا، ولكن للأسف كل اللي حسينا به هو طعم الأزرق! طعم النكهة الصناعي.

    الجدير بالذكر أن كل الحاجات اللي إحنا كتبنا عنها في المقال شكلها الخارجي رائع ويحمسك تأكل، صحيح ده عنصر في غاية الأهمية بس مش نهاية المطاف، علشان نكون منصفين؛ إحنا مقدرين أن تجربة البيع في البازارات والـ Events مختلفة تمامًا عن البيع المستمر في محل، بل كمان إحنا فخورين بإنجاز صاحب المشروع بأنه يفتح مكانه الخاص، ولكن في النهاية لازم الإدارة تواكب مستوى الأماكن الأخرى وتلحق المشاكل الموجودة، لأن المنافسة شرسة جدًا.