1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

مطاعم ومقاهي بوتري كافيه - Pottery Cafe

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    لما نحب نروح مكان هادي ولطيف في الشيخ زايد، "ويست تاون هب – Westown Hub" أول مكان بـ ينط في دماغنا، هو و"جاليريا 40 – Galleria 40"، وكل مرة لما كنا بـ نروح ويست تاون هب كنا بـ نشوف Roll-up على مدخل "بوترى كافيه – Pottery Cafe" أنهم بـ يقدموا فطار مميز.. قلنا لازم نجربه لأننا دائمًا لما بـ نروح هناك بـ نجرب الأطباق الرئيسية والتحلية وما جربناش الفطار عندهم قبل كده.. وقد كان.
    [​IMG]
    رحنا قبل الساعة 10 علشان قبل ميعاد شغلنا، للأسف كانوا لسه بـ ينظفوا ويوضبوا المكان، الجرسون كان مهذب وما رضيش يقول لنا نمشي فـ قعدنا جوه لحد ما يخلصوا تنظيف بره في المنطقة الـ Outdoor لأن الشمس كانت مشجعة أننا نقعد في مكان مفتوح.

    أخذنا المنيو ودخلنا على قسم الفطار على طول اللى مكون من 7 أنواع فطار وقسم للمخبوزات والكرواسون السادة وبالجبنة أو التركي.. إلخ، اختارنا منها أومليت (30 جنيه) عبارة عن أومليت معمول مع فلفل أحمر ومشروم وبصل أحمر وكسبرة خضراء وتوابل، ومكتوب في المنيو مقدم معاها عيش بالزبدة والثوم، وإحنا كمان زودنا إضافة جبنة بارميزان عليها من فوق (8 جنيه) وفطار الخواجة (47 جنيه) عبارة عن 2 بيضة أنت بـ تختار طريقة تحضيرها وإحنا اختارنا طريقة Scrambled eggs ومعاها بـ ينزل زبدة ومربى وسوسيس إيطالي وبطاطس مكعبات بالأعشاب وبرضه معاها عيش بالزبدة والثوم.

    من المشروبات كمان اختارنا عصير برتقال (22 جنيه) وشاي (19 جنيه) عليه إضافة لبن (7 جنيه)، الجرسون قال لنا أن التحضير هـ يستغرق نصف ساعة، وبعد فترة طلعنا قعدنا بره في القعدة الـ Open Air بره.

    أول حاجة جاءت لنا هي العصير، البرتقال رغم أنه مش الموسم بتاعه كان طعمه مقبول وفريش بالمقارنة بأماكن ثانية بـ يبقى طعمه مر وما يتشربش، الشاي باللبن جاء لنا بدري عن الأكل فاضطرينا نسأل الجرسون أنه يسخن المياه ثاني علشان نقدر نشربه مع الفطار لما نزل وكان متعاون ومؤدب جدًا.

    ندخل بقى على الكلام الكبير، الأومليت كان حلو أوي، طعم الجبنة البارميزان مع البيض والخضار الفريش اللى فيه فتحت نفسنا وأنعشتنا في بداية اليوم، وكمان الـ Scrambled Eggs كانت معمولة مضبوط مع مكعبات البطاطس المقلية بقشرها (القشرة بـ تضيف طعم حلو أوي لها وكمان قيمتها الغذائية بـ تكون فيها) كمان مع السوسيس كانوا ميكس مثالي، بس أحبطنا جدًا أن العيش (شرائح توست مقطعة رفيع) اللى نازل مع الطبقين ما كانش بالثوم والزبدة، كان سادة!

    بعد ما خلصنا فطار كان لازم نختم زيارتنا بالبان كيك (30 جنيه) اللى مكتوب في المنيو أنها 2 قطعة بان كيك رقيقة تقدم مع الفواكة الطازة وصوص الشوكولاتة أو الـ Mable Syrup المشهور به، طلبنا الفاكهة اللي معاها موز اللى اتفاجئنا أنها مكتوبة في الـ Receipt إضافة موز (7 جنيه)! المفروض دي مش إضافة، دي حاجة في مكون البان كيك، عامة البان كيك كانت أكثر من رائعة، هشة، العجينة رائحتها تجنن وصوص المابل كان خفيف وعامل ثنائي حلو مع الموز، استمتعنا به لحد آخر قضمة.


    ختمنا قعدتنا بلاتيه كراميل، اللى برضه لقيناه في الـ Receipt مكتوب لاتيه (24 جنيه)، وإضافة أكسترا كراميل (7 جنيه)، مش فاهمين ليه "إكسترا"! وعلى الرغم من كده اللاتيه ما حسيناش فيه بطعم الكراميل أوي، بس كان لطيف.

    فطارنا في بوتري كافيه كان منعش، طعمه حلو ويفتح نفس الواحد أنه يبدأ يوم عمل شاق بصدر رحب، بس اللي ضايقنا أن العيش ما كانش فيه زبدة وثوم، والأصناف اللى حاسبينها أنها "إكسترا" أو كـ "إضافة"، لأن في النهاية مش منطقي أن شخصين يروحوا يفطروا يدفعوا 225 جنيه! أمال في الغداء هـ ندفع كام؟.. بس كانت بداية حلوة لليوم.
     
    جاري تحميل الصفحة...