مطاعم ومقاهي كافيتشو كوفي - Kafficho Coffee

الموضوع في 'مطاعم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    إبداءات عدم الإعجاب المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    نعتقد أننا تكلمنا كثير عن حلاوة خروجة الإفطار، وخصوصًا لو أنت أجازة وكل اللي حواليك رايحين أشغالهم؛ في كايرو 360 حظنا الحلو خلى خروجة الإفطار دي شغل، وبالتالي إحنا بـ نعمل واجب قومي لكل أهل القاهرة وفي نفس الوقت بـ ننبسط، المرة دي خروجتنا كانت في كافيتشو كوفي - Kafficho Coffee في الزمالك.
    [​IMG]

    من حوالي 6 شهور رحنا فرع جاليريا 40 وانبسطنا بالتجربة ككل؛ جربنا الأطباق الرئيسية واللي كانت في مجملها لطيفة. قررنا أننا نكتشف أداء فرع الزمالك، ولكن المرة دي في وجبة الإفطار، بما أننا في يوم وسط الأسبوع، الكافيه كان فاضي تمامًا وإحنا كنا "استفتاحهم"؛ توقعنا أن المنطقة الخارجية هـ تكون جحيم في الحر اللي إحنا فيه ده ولكن فوجئنا أن الجو كان لطيف وخصوصًا أن الأوت دور جزء من المبنى فبالتالي الشمس مش داخلاه، ووجود مروحة لطف الموضوع كثير، خذ بالك أن كاتب المقال ده مش من الناس اللي الحر بـ "يفرهدها"، فلو أنت من عشاق التكييف ننصحك بالمنطقة الداخلية.

    انتظرنا أي شخص يستقبلنا بمنيو أو حاجة، ولكن مرت حوالي 10 دقائق شكينا فيهم أن المكان مش مفتوح أصلًا، فقمنا نتأكد كان القائمين على الخدمة انتبهوا لوجودنا فقدموا لنا المنيو. أخذنا بالنا أن بالرغم من أن المنيو كبير وأقسامه متنوعة إلا أن عدد الاختيارات في كل قسم مش كبيرة، وخصوصًا الساندويتشات والمخبوزات. المهم، طلبنا كرواسون بالجبنة (16.95 جنيه)، وكابتشينو كبير (20.95 جنيه).

    بعد وقت مش قليل وصل الطلب، الكرواسون كان طازج ولكن مشكلته الأساسية أنه معمول من عجينة عيش، وبالتالي ما فرقش كثير عن الكرواسون اللي ممكن تشتريه من أي فرن غير شريحة جبنة شيدر في نصفه وثلاث شرائح رفيعة عليه من فوق. أما الكابتشينو، فكان ممتاز من جميع النواحي، كميته مناسبة جدًا لحد بـ يعشق القهوة زيّنا، القهوة المستخدمة فيه كانت نكهتها قوية من غير ما تكون مُرّة والرغوة كثيفة اتسلينا عليها بعد ما المشروب خلص.

    طلبنا من الساندويتشات بانيني بالديك المدخن (34.45 جنيه)، سموذي برتقال (20.95 جنيه) وفراولة باللبن (26.95 جنيه). البانيني اللي قُدم لنا مع بطاطس محمرة وكاتشب ما كانش أحسن حاجة ذقناها في العالم، لأن نسبة العيش للمكونات (تشيدر وشرائح الديك) كانت كبيرة، غير أن العيش كان فيه جزء منه محروق، البطاطس كانت لطيفة وساعدتنا أننا نتحمل البانيني في المجمل.

    بالنسبة للسموذي، الموضوع كان مختلف تمامًا؛ كانوا ممتازين. البرتقال كان منعش وطعمه مضبوط، حتى كمية الثلج بالنسبة للمشروب كانت ممتازة –ودي حاجة مش بـ نلاقيها في معظم الأماكن- ما تعملش لك صداع نصفي، أو تحس أنك بـ تشرب سموذي ثلج، أما الفراولة باللبن كانت كريمي والفراولة فريش، كنا مستمتعين بالمشروبين جدًا ومش عاوزينهم يخلصوا.

    إجمالًا، التجربة ككل كانت لطيفة، موقع الكافيه الهادئ ساعد كثير، الخدمة صحيح كانت بطيئة والأكل كان عادي بالنسبة لسعره، إلا أن المشروبات كانت أكثر من ممتازة ومافيهاش غلطة واحدة، كافيتشو حلو جدًا لقعدة مشاريب، وممكن تأكل لو أنت خلاص هـ تموت من الجوع.
     
    الوسوم:

جاري تحميل الصفحة...