أدلة سياحية سي عمر - Si Omar

الموضوع في 'معالم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    إبداءات عدم الإعجاب المتلقاة:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    المكان؟.. فندق فيرمونت هليوبوليس، وتحديدًا خيمة سى عمر، واحدة من أجمد خيام القاهرة الرمضانية السنين الأخيرة، واللى فتحت أبوابها بدرى شوية السنة دى بمناسبة كأس العالم. بتقديمها نكهات شيشة رائعة وسط شاشات عملاقة، الخيمة الرمضانية المحبوبة دخلت بكل ثقلها لخدمة مئات من عملائها، الجعانين منهم وكمان المحبين لكرة القدم.
    [​IMG]
    الشكل الجمالى للمكان لا يُعلى عليه، ما بين كنب وبين باجز ألوانهم رائعة، ومعاهم ترابيزات خشبية قصيرة وأجواء لطيفة على حمام السباحة. فيه حاجات ثانية ممكن نعلّق عليها، خصوصًا أن وقت ودقة تقديم الطلبات أصبحوا من العوامل المهمة وسط ضغط رمضان.

    طبعًا علشان زيارة أماكن من النوع ده لها تجمُّع خاص، مجموعتنا كانت من تسعة أفراد رايحين يشوفوا الماتش وبعدين يتسحّروا. حجزنا مسبقًا قبل ما نروح ووصلونا لترابيزتنا أول ما دخلنا.

    سى عمر بـ يقدم نوعين من منيو سحور ثابتة، وإحنا جربنا الاثنين. أول واحدة كانت فيها كل السلاطات، تشمل فتّوش، تبّولة، حمص، بابا غنوج وزبادى، مع طبق رئيسي من الشاورمة (165 جنيه). الثانية كانت بنفس السلاطات، لكن معاها ميكس جريل بدلاً من الشاورما (225 جنيه).

    وقت التقديم كان معقول بالنظر للعدد الهائل الموجود فى المكان. وصلت السلاطات ومعاها سلة عيش ساخن شكلها لطيفة قبل تقديم الطبق الرئيسى. المشكلة الوحيدة كانت حجم الترابيزات الصغير شوية على تسعة أفراد.

    المطاعم فى رمضان لها أسلوب معين يعتمد على تحضير كميات كبيرة من كل حاجة. أغلب الوقت هـ يوصل لك أكل قديم تحس أنه اتسخن من جديد. مش هى دى حالتنا مع سى عمر! الخضروات كانت طازجة والعيش كان لسه طالع من الفرن، وبعد الكلام ده انتظرنا الأطباق الرئيسية على نار.

    صحيح الشاورما مش استثنائية، لكن فى كل الأحوال الطبق كان لذيذ. نفس الكلام بالنسبة للميكس جريل، اللحم طرى لكن الطعم مش خرافى. الأكل حقيقى ما قدرش يبهرنا، لكننا قابلنا تجارب أسوأ بكثير فى رمضان وفهمنا أن القواعد والمعايير مختلفة فى الوقت ده.


    سى عمر كمان بـ يقدم شيشة هايلة –العنصر المهم فى تجربة الخيمة الرمضانية– سعرها (45 جنيه) للشيشة واللّى الطبى، خلّى بالك وأنت بـ تطلب السناكس والمشروبات، الشاى سعره 35 جنيه والعصير حوالى 30 جنيه، وفى ليلة منعشة والوقت متأخر، ممكن تشوف فاتورة تدمّر ميزانيتك طوال رمضان.

    صحيح الموضوع مكلّف شوية، لكن مستوى الأسعار تقريبًا هو نفسه الموجود فى أى خيمة رمضانية من خيام الفنادق الشهيرة. لو بـ تفكر تستمتع بسهرة لطيفة وسط أجواء رائعة مع أصحابك أو أسرتك، سى عمر هى اختيارك المضمون.
     
    الوسوم:

جاري تحميل الصفحة...