1. هذا الموقع يستخدم ملفات تعريف الارتباط (الكوكيز ). من خلال الاستمرار في استخدام هذا الموقع، فإنك توافق على استخدامنا لملفات تعريف الارتباط. تعرف على المزيد.

ساقية المعز

الموضوع في 'بوابة السفر إلى مصر Egypt' بواسطة menna, بتاريخ ‏14 يوليو 2016.

هوتيل فور ارب | Hotel For Arab

دليل ماليزيا

  1. men

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    أَعْجَبَ:
    0
    Dislikes Received:
    0
    نقاط الجائزة:
    18
    الجنس:
    أنثى
    الإقامة:
    cairo
    الساقية:

    أنك تستعمل اسم الساقية نسبة إلى ساقية عبد المنعم الصاوى.. فده حاجة من اثنين: إما أنك بـ تحب الساقية أو بـ تستخدمها للدعاية.

    هنا وقفنا وقررنا ندخل ونشوف المكان علشان نعرف إيه موضوع ساقية المعز... ولما قعدنا هناك عرفنا أن الرجل صاحب المكان بـ يحب الساقية وعجباه الفكرة علشان كده قرر يعمل ساقية جديدة فى المعز لكن بفكر جديد مختلف عن ساقية الصاوى.

    المكان فى قلب شارع المعز لدين الله بالضبط بعد جامع الأقمر.. عبارة عن دورين: الدور الأول مش واسع.. لكن الثانى واسع ينفع يتعمل فيه حفلة أو حاجة قريبة من كده.. وممكن كمان يتعمل فيه ندوة بـ تتكلم عن الآثار والتاريخ أو الثقافة أو الشعر وحاجات كده يعنى.
    [​IMG]


    الحاج باشا:

    دخلنا المكان وقعدنا مع الحاج باشا، ده مش لقب ولا حاجة ده اسم صاحب المكان.. شاب وسيم فى الثلاثينات، مثقف جدًا وبـ يتكلم كذا لغة لأنه سافر خارج مصر كثير.. اشتغل فى أماكن وحاجات كثير وقرر يعمل كافيه ومركز ثقافى مصرى أصيل.. دى الفكرة الأساسية اللى عاوز يعملها، لكن جوه الفكرة دى فيه حاجات ثانية كثير، الأفكار بجد هى المنبع الأساسى لكل حاجة حلوة.



    الأفكار:

    كان ممكن المكان ده يبقى كافيه زى أى كافيه فى شارع المعز وبـ يقعد فيه بنات وولاد بـ يهزورا ويضحكوا ويشربوا وخلاص.. لكن الجمال فى الموضوع هنا أن الحاج باشا عاوز يعمل حاجة مختلفة.

    هو مبدئيًا كده من أول فكرة المشروبات، اتفق مع شركتين أوربيتين كبار علشان المشروبات، واحدة فرنسية والثانية ألمانية وكل مشروباته هـ تبقى من خلال الماركات العالمية.. أما الساندويشات فهى مختلفة وبـ تناسب كل الأذواق من أول متوسطى الدخل، يعنى الساندويتش يبدأ بـ (7 جنيه) لحد أصحاب الدخل العالى، والجديد بقى أنه بـ يستخدم خامات كلها ماركات، وكمان هـ يعمل ساندويتش جديد هـ يبقى مميز به وهو ساندويتش "لحم الغزال"، وشوفوا أنتم بقى مين اللى مش هـ يحب يروح ياكل لحم الغزال.



    الثقافة:

    كده خلصنا الكلام عن المكان من ناحية الكافيه.. المكان بقى كمركز ثقافى واخد الجو التراثى الجميل.. لكن بفكر معاصر، يعنى لما تخش هـ تلاقى تفاصيل كثيرة فى المكان معمولة من النحاس الأصفر المطعم بالذهب وتفكيرهم بالضبط زى كده عامل زى النحاس الأصفر أصيل وعصرى.

    هما عندهم ورش مزيكا زى العود والكمان.. وعندهم ورش عن صناعات التراث المشهورة بالنحاس والمعروف بها شارع المعز.. وكمان هـ يعملوا مسابقات كثير فى الغناء وهـ يبقى فيه لجنة تحكيم كبيرة من أماكن مختلفة زى الأوبرا وكلية التربية الموسيقية وغيرها.. وهـ يعملوا مسابقة فى الطبخ وكل مسابقة هـ يبقى فيها مجموعة من المفاجآت.
     
    جاري تحميل الصفحة...