أدلة سياحية مشكاة - Mishkah

الموضوع في 'معالم مصر' بواسطة menna, بتاريخ ‏16 يوليو 2016.

  1. menna

    menna رحالة

    إنضم إلينا في:
    ‏18 يونيو 2016
    المشاركات:
    874
    الإعجابات المتلقاة:
    2
    يعنى إيه:

    المشكاة.. مصدر إضاءة جميل، وهي عبارة عن شكل مصمم علشان يطلع النور بشكل مختلف، طب ليه اختاروا اسم المشكاة مع أنه قديم؟ سألنا أصحاب المكان قالوا لنا رد غريب لكنه جميل، أن المكان عامل زي المشكاة، النور يدخل فيها أبيض ويخرج بألوان كثير، وأي واحد يدخل باختلافه ومعتقداته وأفكاره ويتجمعوا كلهم في المشكاة اللى بـ تقبل الآخر بكل اختلافه.
    {$title} {$title}


    المطبخ:

    قررنا نبدأ في الحكي عن المكان بالمطبخ عارفين ليه، علشان هما عاملين حاجة مختلفة جدًا، سبورة كبيرة عليها أسعار المشروبات، واخدم نفسك بنفسك، أنت اللى تعمل المشروب وأنت اللى تضبط سُكرك وأسعارهم تقريبًا (سعر التكلفة) يعني سعر على قد الأيد جدًا، وعلشان تحاسب روح للشكمجية (صندوق مفتوح) بـ تحط الفلوس بنفسك أو بـ تفك منه وتحاسب، والجميل أن الموضوع ده أثبت أمانة المصريين ما حدش شرب حاجة إلا وحاسب مع نفسه.



    مشكاة:

    المكان اسمه تراثي والديكور بتاعه تراثي برضه، معمار إسلامي جميل، ممنوع فيه التدخين وهو مجتمع هدفه الأساسي التعارف بين الناس، وكمان مكان للعمل لو عاوز تشتغل في هدوء، وبـ يهتم بتعليم الناس بأسعار مناسبة وهدفه مراعاة الضمير الإنساني ونشر الأخلاق والصفات الجميلة بين الناس، وعندهم مجموعة من الكورسات اللطيفة زي: "أنك تأخذ الفرصة في أنك تعبر عن حريتك"، "اتعلم آلة تعبر عنك"، "الكمانجة آلة الأمراء"، بـ يحبها الحد الرايق اللي بـ يتمزج بصوتها.. وهناك تقدر تتعلم مع المدرب عبد المنعم هلال مفتاحها وسرها.

    وعندهم كورسات ثانية زي تعليم العروسة وتصنيعها باللعب مع الأطفال، وفي رمضان كان عندهم ورشة لتعليم صناعة الفانوس، وحالو يا حالو، وكمان عندهم يوم مسميينه (الثلاث الحلو) وده كل ثلاث بـ يعملوا أكلات مميزة وضحك وفرفشة، والجميل بقى أنهم بـ يعلموا الطلبة ببلاش التسويق والإدارة وممكن تقعد تتعلم معاهم شهر وتطبق اللى تعلمته في شهر شغل معاهم.



    الساحة:

    قاعة الساحة عبارة عن كراسي زي كراسي الشارع والقهوة البلدي وفيه قلة وزير علشان تقعد كأنك في الساحة بتاعة زمان، وهما واخدين إيحاء المكان من شارع المعز لدين الله الفاطمى، وده مكان ينفع للقعدة والأصحاب.



    العطفة:

    مكان خاص ومرتاح للراحة والهدوء القعدة فيه عربي وممنوع فيه الرد على التليفون، وده علشان لو حابب تذاكر أو تكتب في هدوء، تقدر تقول عليها غرفة "المزاج" والرسومات على الحائط عبارة عن تعشيقات شجر ممتعة، لازم نقول أن ديكور المكان بجد حلو.



    المشربية:

    دى قاعة واخدة شكل بيت السحيمي وبـ تتحجز كغرفة اجتماع ومكان هادئ وسبورة، وفي وقت المذاكرة بـ يعملوا "كامب مذاكرة" تقعد طوال اليوم بـ 10 جنيه.



    الإيوان:

    والاستقبال اسمه "الإيوان".. وهو شبه إيوان الجامع اللى في مسجد الحاكم وممكن يشيل لحد 50 فرد، وفيه كتب على الأرض للى عاوز يقرأ، وباختصار في مشكاة فيه هدف ورؤية وهدوء ومكان بجد مميز
     

    الملفات المرفقة:

مشاركة هذه الصفحة

  • ماذا تقدم لكم منتديات المسافرون العرب ؟

    منتديات المسافرون العرب منتدى سياحي من الاخوة العرب المسافرون يهتم في المقالات السياحيه و عرض تقارير مصورة صور و فيديو للسياحه الداخليه و الخارجيه و نقاشات في كل مايتعلق السياحة والسفر. كما يشمل موقع المسافرون العرب على اقسام متخصصه حول أهم الوجهات السياحية التي يقصدها المسافرون العرب.
  • المسافرون العرب العرب المسافرون السياحة في جورجيا المسافرون العرب منتدى المسافرون العرب المسافر السياحة في تركيا السياحة في دبي عروض سياحية hglshtv المسافرون العرب تركيا لنكاوي السياحة في البوسنة السياحة في الفلبين البوسنة سياحة السياحة في اسبانيا السياحة في المغرب السفر الى تركيا السفر الى جورجيا شركة المسافر السياحة في جورجيا السياحة في ماليزيا منتدى المسافر جورجيا سياحة مسافرون العرب السياحه في تايلند
جاري تحميل الصفحة...