بوست ف حب البلد دى (روسيا) ❤ اولا هحكيكوا...

A

Abdelrahman Alazra

عضو

بوست ف حب البلد دى (روسيا) ❤
اولا هحكيكوا تجربتى
انا كنت طالب مصرى زى اى حد بحلم انى ادخل الكلية اللى بتمناها عدت الايام و دخلت ثانوية عامة ذاكرت واجتهدت و يوم التنسيق اكتشفت انى مش هلحق الكلية اللى اتمنيتها مكنتش متقبل الفكرة مكنتش قابل ادخل حاجة تانية حسيت ان الدنيا وقفت و الامل راح
كان عندى صاحبى مسافرروسيا عرف باللى انا فيه و قالى تعالى اسفرك كنت ف الاول بقول كدة هسافر اشتغل و خلاص بعدها لقيته بيقولى ف روسيا الجامعات مبتحتاجش مجموع و من اسهل البلاد ف السفر و من ارخصهم و الحياه هناك رخيصة و بتشتغل من بعد مايبقى معاك لغة
كنت مش مصدق و مستغرب بس قولت حتى لو دة مش حقيقي ارحم من مصر و فعلا خليته يقدملى و فى خلال ايام سافرت و لقيت الدنيا هنا زى ماقالى و درست و معايا لغة و اشتغلت و بقالى سنتين هناك و دخلت الكلية اللى اتمنيتها ❤ و بحقق حلمى
نصيحة لو عندك حلم متفقدش الامل و صدقونى محدش بيحقق حلمه ف مصر
انا بجد بقيت اساعد اى حد يحاول يسافر لانى محبش حد يعيش ايام الاكتئاب اللى عشتها لما نزل تنسيق الثانوية و لقيت فاضل على الكلية اللى اتمنيتها 1% و ملحقتهاش و دلوقتى الحمدلله بحقق حلمى و بشتغل و بصرف على نفسي و بحوش
متفقدوش الامل ❤

M

Moamen Mohamed

عضو
طب انا مسافر دراسه ايه النظام وينفع اشتغل مع الدراسه ؟

H

Hajer MoStafa

عضو
مصاريف السفر اتكلفت اد ايه والشغل هناك كتير متاح للبنات ومعليش عرفت تجيب ازاى سكن

H

Hayam EL Yamny

عضو
طيب هي البلد هناك ينفع اروح انا ومراتي وبناتي اشتغل هناك واعيش كويس ولا زي ماسمعت انها بلد فقيره واهلها بيهربوا علي مصر علشان مفيش شغل

A

Ahmed Abdallah

عضو
انت حققت حلمك عشان لقيت الى يساعدك صاحبك بعتلك لكن او مكنش ليك حد بره كنت هتعمل ايه
كان زمانك فى مصر بائس

R

Randa Ezz-Elldin

عضو
لو سمحت ايه الجامعات اللى ممكن تدى منح دراسية للماجيستير

M

Mohamed Salah

عضو
هو انا مسافر روسيا يوم 20 ادرس بردو لو تقدر تفدنى

S

Sief Mala7

عضو
طب انت كان صاحبك لحقك وسفرك دلوقتي انا معرفش حد ومحتاج بقا شوية معلومات منك

S

Sheren Elsherbiny

عضو
Ahmed Shokry El Sherpiny
بيقولك محدش بيحقق حلمه فمصر
ركززززز

A

Amr Nawar

عضو
لو عاوز او محتاج تسأل على حاجه يا حمادة
ربنا معاك Ahmed Nwar

T

Tarek Abd El Nasser

عضو
اللغة اتمكنت منها في وقت اد اية ؟و سوق العمل اخبارة اية ؟لان الاعرفة عن روسيا انهم معتمدين علي تجارة السلاح والمافيا وكدة

A

Abd Elrahman ElDeeb

عضو
طب ما تاخدنى يا معلم عندك. بس انا مخلص ايه الفرص عندك؟ بتكلم روسى. 10%